Monday, February 28, 2011

~wAnitA yAnG menGgegarkan sEjAraH iSLaM~

Bissmillahirahmanirahim..
bermula hari d pagi ini dgn rasa syukur kpda Allah SWT krana diberikan peluang untuk bernafas lagi..krana d beri pluang untuk beribadah kpadanya lagi..SYUKUR YA ALLAH..mulakan hari2ku dgn keredhaan-Mu..
sahabat2 sekalian..kali ini saya ignin mnceritakan tntang sebuah cerita spt tajuk d atas.."wanita yg menggegarkan sejarah islam"

Pda satu mlam , seorang wanita kluar dri rumahnya dgn mmbawa obor yg menyala-nyala d tangan kanannya dan sebaldi air d tgn kirinya..Dia pergi mngelilingi kmpung mnjerit dgn kuat..
"wahai manusia, seandainya kamu beribadah pada Allah dan mengharapkan syurga..Maka, biarkan syurga itu ku bakar dgn api ini! Dan,apabila kamu menjauhi mksiat oleh sbb takut akan neraka. Maka, biarkan neraka itu ku siram dgn sebaldi air yg ada d tgn kiriku...!"

         Siapakah wanita yg berani mnjentik kesedaran org d sekelilingnya, dan mungkin jga kita? Siapa lagi jika bukan Rabi'ah Adawiyah... Ya,Rabi'ah Adawiyah... Wanita suci yg spanjang hayatnya mngajar cara2 beribadah pada Allah dgn tujuan mncintai-Nya dgn tulus..Dia ialah seorg sufi yg mmbawa corak baru dlm pnghayatan islam mlalui ajaran cinta.. Seluruh ajaran islam dlaksanakan bukan d sebabkan, ' Ini semua krana perintah-Nya dan harus d laksanakan utk mngharapkan syurga-Nya,' bukan juga kerana itu, ' itu harus d jauhi karana takut akan seksaan-Nya'...Namun, dia melaksnakan printah dan mnjauhi smua larangan-Nya dsebabkan cinta sebenar-benarnya cinta ( al-hubb haqq al-hubb)..
        Bukankah seorg yg mncintai akan brhias rapi dan wangi dlm solatnya, melebihi saat pertemuan dgn org yg pling d cintainya sekalipun?Bahkan, kerap kali dia menangis dlm solatnya..Cucuran air mata org yg mncintai ini bentuk ungkapan kerinduan,cinta dan kebahagiaan ketika "berjumpa" dgn-Nya..
          dgrkan, kata2 Rabi'ah Adawiyah yg trbentuk dlm alunan puisinya:


Ya Tuhanku !
tenggelamkan aku dlm mncintai-Mu
sehinnga tiada satu pun yg dapat memalingkan aku dari-Mu
Kekasihku tidak mnyamai kekasih lain biar bagaimana pun
tiada selain Dia dalam hatiku mmpunyai tmpat mana pun
Kekasihku ghaib drpd penglihatanku dan peribadiku sekali pun
akan tetapi,Dia tidak pernah ghaib d dalam hatiku walau sedetik pun
aku mencintai-Mu...
oh, Tuhan tercinta...
dengan cinta yg penuh kesenangan
kerana Engkau lah yg layak untuk d cintai
adapun cinta hawa
maka aku akan sibuk mengingati-Mu dripada yg  lain
ku harap Kau bukan tabir untukku
sehingga aku dapat memandang-Mu
maka ujian yg ini dan itu bukan untukku
Melainkan hanya untuk-Mu
  
Bagi Rabi'ah, bukan cinta apabila pnghambaan mnusia ada ganjarannya..Juga bukan cinta, apabila ibadah manusia mmiliki tujuan duniawi sebagaimana yg d gambarkan oleh Rasulullah SAW dalam hadis dari Abu Hurairah r.a yg mnceritakan bhawa ada org dalam kumpulan brtanya padanya, "Whai Tuan, ceritakan kpdaku sebuah hadis yg kamu dgr secara langsung drpd Rasulullah!" "saya mendengar Rasulullah SAW brsabda, 'Sesungguhnya,orang yg pertama kali d adili pada hari kiamat adalah org yg mati syahid..Dia d bawa dan d tanya akan nikmatnya, lalu dia mengakuinya..Allah mnjawab, 'Kamu berdusta,tetapi kamu berperang supaya orang brkata bahawa kamu berani dan itu telah d katakannya..' Lalu, Allah SWT memerintahkan agar wajahnya d tarik, kmudian dlemparkan ke dalam api neraka..
              

                       Berikutnya adalah org yg mmpelajari ilmu, mngajarkannya dan suka mmbaca Al-Quran d bawa pada-Nya..Nikmatnya d tanya dan dia mngakuinya..Allah brkata, 'Apakah yg kamu lakukan d dunia ini?' Dia menjawab, 'Saya mmpelajari ilmu dan suka membaca Al-Quran krana-Mu' Allah SWT berfirman, 'Kmau berdusta ! kerana kamu mmpelajari ilmu supaya orang mngatakan bahawa kamu pandai dan pakar dalam bidang Al-Quran dan semua itu telah d ucapkan oleh mereka.'

                      Seterusnya org yg d berikan kelapangan oleh Allah dan d beri berbagai jenis harta akan d bawa dan d tanya akan nikmatnya dan dia mengakuinya. Allah SWT berfirman, 'Apakah yg kamu lakukan d dunia ini?' Dia menjawab, 'Saya tdak meninggalkan jalan yg Engkau sukai supaya  mengifakkan harta, melainkan saya mengifakkannya kerana-Mu..'
Allah menjawab, 'Kamu berdusta,tetapi kamu melakukannya supaya kamu d katakan sbg org dermawan dan itu telah d katakannya..' Allah lalu memerintahkan agar wajahnya d tarik dan d lemparkan ke dalam api neraka."(HR.Muslim)

                  Na'udzubillah min dzalik ! itulah nasib manusia yg beribadah brdasarkan tujuan duniawi dan ironinya itu sering d alami oleh kita !
Kini,masihkah kita tidak tahu bahawa beribadah kerana tujuan dunia.maka yg rugi ; baik waktu,harta mahupun  tenaga-adalah diri kita?
wallahualam...
Nadia Alzahra
1/3/2011




  

No comments:

Post a Comment