Friday, February 18, 2011

duGaAn tAndA sAyAng *-~*-~*-~*-~

Sering kali manusia tak pernah lpas drpd d uji....tiap kali juga d uji..kita sering alpa dgn ujian yg Allah berikan..kita hanyut dalam kesedihan..kita melayani keperitan yg kita rasakan..kita mnyalahkan takdir yg terjadi..bukankah kita d uji menandakan kita d sayangi?
Ya! Allah amat menyayangi hamba2-NYA..tidak pernah Dia berlaku zalim trhadap hmba2-NYA..bahkan,Allah sering mengingati kita dgn pelbagai ayat-ayat cinta daripada-NYA..
pernahkah kita menghayati ayat-ayat cinta Allah??yakni Al-Quran Al-Karim..kalamullah yg mulia sekali..





wahai kwn2..sudah lah! sudah lah kita tlah tertipu dgn sketsa duniawi..khidupan d dunia tidak mejanjikan apa2 selain tempat utk kita bercucuk tanam..dan d akhirat jua lah kita mndapat hasilnya..bukankah kita d ingati bahawa `khidupan d dunia hanyalah sementara,d akhiratlah khidupan yg abadi`
semua umum ketahui bukan?tapi mngapa tetap kita mngejar knikmatan dunia?hmm..sy sntiasa brpesan kpd hati sy,,biarlah aku berada pd level bwah tika d dunia..tapi aku mahukan aku brada level tinggi tika d akhirat kelak..yakni..mandambakan Syurga Allah SWT..

sahabat..ketahuilah...hidup d dunia tidak seindah drama korea..hidup d dunia tidak se-sweet drama hindustan..tapi,hidup d dunia penuh dgn dugaan,pnuh dgn pancaroba..knapa?ini krana Allah mahu kita sntiasa tnduk kpada-NYA..Allah tak mahu kita trus sesat mnikmati khdupan d dunia..Subhanallah...
sy tringat doa yg d ajarkan oleh Rasulullah saw kpada kita..mafhumnya : ''Ya Allah, aku berlindung kpada-Mu,dripada ksedihan dan keluh kesah,dan aku berlindung kepada-Mu dripada rasa lemah diri dan kemalasan, dan aku berlindung kpada-Mu dripada sikap pengecut dan kebakhilan , dan aku berlindung kpada-Mu dripada cengkaman hutang dan penindasan orang"
   oleh itu sahabat2, bebaskanlah jiwa drpd belenggu prasaan sedih,sayu,pilu,resah,gelisah dan seumpamanya.. Bangunkanlah jiwa yg positif, kawallah prasaan negatif yg merosakkan hati dan jiwa.. melayan prasaan tdak mmbawa ke mana2 kecuali kelemahan, kemerosotan hrga diri, khilangan jati diri, dan akhirnya kita tewas kpd diri sndiri sbelum brjuang dlm khidupan..
Rasullulah tlah mngajarkan doa kpd Ummu Salamah ketika kmatian suaminya..iaitu..
"Ya Allah, berikanlah aku pahala atas musibah ini dan gantikan dgn yg lebih baik"



wahai shabat2..jgn sekali-kali mgatakan hdup kita tak pernah hbes dgn ujian..lpas stu,dtg stu lagi..bukankan d katakan bhawa dugaan itu tanda  Allah memandang kita..bukan benci tapi sayang, Allah 'usik' hidup kita spaya hati yg 'keras' dan 'sibuk' akan lunak dan tunduk merayu-rayu kpada-Nya..

TAHAJUD-RAHSIA KEKUATAN..amalan pling penting,jgn tinggalkan solat tahajud..org yg sentiasa bertahajud ini akan sntiasa kuat jiwanya sekalipun d uji taufan dunia....mudah-mudahan kitalah,wahai shabat2 mnjadi golongan tersebut..Thajud !-rahsia kekuatan seumur hdup yg memudahkan lidah mngucap syhadah ketika d jemput menghadap-Nya....amiin !







Nadia Alzahra
18/2/2011

No comments:

Post a Comment