Friday, November 8, 2013

.:: Move on ! Hidup Perlukan Perubahan ::.

Assalamualaikum .. 

tenang melihat anak-anak ini =)


           Selalu kita dengarkan, apa yang kita punya sekarang, apa yang kita miliki sekarang belum tentu akan menjadi milik kita, kita boleh kata kepada dunia bahawa kita bahagia, kita memiliki segala-galanya, tapi kita tak boleh melawan kehendak, jika Allah berkehendak sesuatu itu bukan milik kita, ia takkan menjadi milik kita, dan bila mana Allah nak memberi nikmat kepada kita, tak ada yang boleh menghalang.  Bersyukurlah jika kita punya apa yang kita perlukan sekarang, Allah takkan beri apa yang kita mahu tapi Allah akan beri apa yang kita perlu. Kerana Allah lebih mengetahui, Allah lebih memahami kita, kita cakap kita nak itu nak ini, tapi hakikatnya perkara yang kita mahukan itu mungkin tidak baik bagi kita, mungkin mendatangkan keburukan, dan kita tak tahu apa yang menunggu dihadapan sana. Hidup penuh dengan teka teki, dan teka teki itu hanya Allah yang tahu. Hanya Allah yang berhak untuk menentukan apa yang akan terjadi kepada seseorang.


Kalau kita terima ujian, kita rasa susah sangat dalam hidup nih, apa yang kita patut buat ? TURN BACK TO ALLAH, AND PUT UR TRUST TO ALLAH. kalau kita nak menghitung berapa nikmat yang Allah berikan, countless. Banyak sangat nikmat sampai kita rasakan ‘kita tak punya apa’, itu silapnya diri kita. nikmat Islam,nikmat Iman, nikmat kesihatan yang baik, keluarga yang bahagia, sahabat-sahabat yang mewarnai hidup, itukan semua hadiah dari Allah. bayangkan kalau tiada keluarga, tiada sahabat-sahabat, jiran, saudara mara, kita rasa kita boleh tak hidup ? no ! because we complete each other, kita tidak akan dapat hidup tanpa ada orang sekeliling. Dan bayangkan jika Allah tak beri kita semua itu ?



Seorang sahabat pesan, jaga hubungan dengan Allah, jaga agama, jangan sesekali remehkan maksiat yang kita buat walaupun kita rasa benda itu kecil tapi besarnya kemurkaan di sisi Allah. jangan sampai Allah tidak pedulikan kita, jangan sampai kita tidak rasa apa-apa apabila perkara munkar kita lakukan kepadaNYA. Penghijrahan seseorang tidak akan kekal lama jika tak sepenuhnya kerana lillahi ta’ala.  Bagaimana kita katakan kita cintakan Allah & Rasulullah, jika dalam hati kita ada cinta yang tak pasti. Berkorban demi Allah, buat demi Allah, Allah tahu apa dalam hati kita, DIA takkan biarkan kita terkapai-kapai dalam kesusahan, ada rahmatNYA disebalik itu.

‘dalam seharian , buat perkara yang Allah suka. Cuba didik diri untuk melakukan perkara yang Allah redha – sahabat ‘

Semua orang melakukan kesilapan, semua orang pernah tersilap langkah dalam hidup mereka, tapi amatlah rugi jika kita terus berada dalam kesilapan tersebut, kita tahu itu kesilapan yang kita buat, tapi kenapa kita tidak mahu keluar daripada kesilapan tersebut ? bukan kita nak lari dari masalah, tapi cuba kita uraikan apa yang tersimpul, cuba kita mudahkan apa yang susah, disamping dengan pertolongan Allah, tidak ada yang mustahil. Move on ! hidup perlukan perubahan, penghijrahan daripada yang tak baik kepada yang lebih baik. Dan kita akan sentiasa bergerak sehinggakan kita rasa ‘cukuplah Allah ada dihatiku’ Find Allah in your heart ! jangan penuhkan hati kita dengan kebendaan duniawi, Allah segala-galanya. Believe that ! Allah is everything. Allah takkan sia-siakan hambaNYA.


Kecewa dalam hidup bukanlah titik noktah, ianya satu titik permulaan, permulaan untuk kita menyedari apa salah kita dan berusaha untuk perbaikinya. Jangan teragak-agak untuk berubah, untuk lakukan kebaikan. Biar kita derita di dunia, tapi bahagia di akhirat, biar kita terpenjara di dunia, asalkan kita dapat memiliki syurgaNYA.  



Nadia Yusof
8/11/2013

Thursday, August 22, 2013

.:: kita rasa dia okay tak ::.

Assalamualaikum

Alhamdulillah, ada kesempatan sedikit update blog. lepas raya, menghadapi masa yang sangat busy dengan assignment yang banyak. tahun akhir yang mencabar tapi alhamdulillah bertemu dengan murobbi-murobbi yang banyak membantu. 


berjumpa dengan sahabat yang banyak bertanya, 

"apa pandangan awak terhadap dia, awak rasa dia okay tak ?"

"pandangan saya ? sekali tengok macam okay, tapi saya pun bukan kenal mendalam sangat dengan dia, saya tak berani nak cakap dia okay atau tak, hanya Allah yang tahu hati dia macam mana. siapa kita nak menilai orang kan "


" tapi awak, dia memang tak okay pun, selama saya kenal dia, banyak buruk dari baik, macam tak ngam je dengan saya "


" mana awak tahu dia tak okay ? awak pernah bermusafir dengan dia ? pernah tanya orang sekeliling dia itu macam mana orangnya, jangan awak hanya ikut pandangan awak je, siasat dulu, bersangka baik "


begitulah ! orang bertanyakan pandangan kita terhadap orang lain, agak-agak kita nak ceritakan yang buruk-buruk tak, kata seorang hamba Allah ' orang yang hatinya hidup ialah tak menceritakan keburukan orang lain meskipun dia berkesempatan untuk menceritakan ' Allah, kita pun kadang-kadang terlepas dari perkara ini, mulut ini laju nak cerita itu ini, sebarkan hal yang tak sepatutnya, padahal boleh je kan kita menjaga aib si fulan. 


kita tak tahu jalan cerita hidup dia, kita tak tahu hati dia, sebab dia melakukan itu ini. hidayah itu milik Allah, Allah yang membolak balikkan hati kita, mungkin hari ini kita menjadi sederhaka iblis, mana tahu esoknya kita mampu menjadi sesuci malaikat. kita hanya mampu menilai luaran, terbaiknya hanya Allah tahu apa yang kita tak tahu, diri kita sendiri pun kita tak mampu nak menilai, apatah lagi kita nak menilai orang lain.kadang-kadang orang yg hebat pun membuat salah, bukan karena buruk tapi karena mereka jg manusia.


Antara kita tiada yg sempurna.Seburuk manapun kita pada masa lampau, tak bermaksud selamanya kita akan jadi buruk.. Berhijrahlah selagi nyawa masih di kandung badan.

kita tengok dia hari ini berakhlak buruk, tapi tak selamanya kita melabelkan dia akhlak yang buruk, hidayah milik Allah, mungkin suatu hari nanti dia lebih hebat akhlaknya dari kita, lebih hebat hubungannya dengan Allah. berdoalah yang terbaik untuk dia. semua manusia akan berubah, dari yang baik kepada jahat dan dari jahat kepada baik. jika Allah nak beri kebaikan terhadap seseorang itu, ia takkan dihalang oleh apa-apa tangan sekalipun. 


sesekali Allah menguji kita dengan membolak balikkan hati ini, kita hilang pedoman, asyik nak buat benda jahat je, itu maknanya Allah rindu nak dengar doa kita kepada DIA, Allah rindu kita meminta-minta pertolongan dan petunjuk dari DIA. whatever happen, turn back to Allah. sebab kita tak tahu penghujung kita macam mana. mungkin kita rasa ' dah tak ada kebaikan dah dalam diri aku nih '. walhal yang menentukan baik atau buruk kita hanya Allah. selalulah fikir yang baik-baik, minta yang baik-baik insyaAllah yang datang nanti semuanya baik-baik. Apa yang kita FIKIR, apa yang kita RASA, apa yang kita CAKAP & apa yang kita BUAT itu semua adalah DOA, dan Allah bersama sangkaan hamba2NYA.banyakkan melakukan kebaikan, walaupun kecil, insyaAllah yang datang kepada kita pun hanya yang baik2 sahaja.


kalau pasal jodoh, selalu sangat terdengar ' aku rasa aku bukan jodoh dia, dia dah la baik, aku nih benda simple pun tak boleh nak menjaga, dia boleh dapat yang lebih baik '

(senyum) macam dia tahu siapa jodoh dia, siap main tentu-tentu lagi. Ajal maut, rezeki, jodoh semua kuasa Allah, kita tak mampu nak predict sesuatu tu apa yang akan jadi, sebab something better or not will happen right. benda tu jadi atau tak bukannya kita yang tentu, berdoa yang terbaik. ada, alhamdulillah. tak ada, Allah nak bagi yang lebih baik.

kata seorang murobbi, resepi hidup kita mendapat berkat ialah kita bersangka baik dengan Allah & bersangka baik dengan makhluk Allah. bersangka baiklah dengan Allah, Allah timpakan sesuatu dalam hidup kita semua tu untuk kebaikan kita, hari ini mungkin kita tak nampak, esok lusa kita akan tahu jugak dan ucapan Alhamdulillah yang keluar (senyum). 


bersangka baik dengan makhluk Allah, dengan tidak melabelkan seseorang tu, sampaikan kita dah tak nampak keburukan dia, sebab manusia ada baik dan buruk, kata lagi murobbi tersebut, kita nih ibarat lakonan di atas pentas, kita hanya menjalankan watak sedemikian-sedemikian dan baik atau buruk watak itu hanya Allah Maha Mengetahui. 


Wallahu'alam. semoga dapat mendidik hati ini, hati yang terkadang lalai. amiin.

pray for our brothers and sisters in Egypt. Allah beri kebaikan kepada mereka dengan mengurniakan syahid untuk mereka. semoga kemenangan milik Islam, dan pastinya Islam akan menang. Doa itu senjata !

Nadia Yusof
23/08/2013

Wednesday, July 3, 2013

.:: Kisah Wanita Pertama Ahli Syurga ::.

Suatu hari puteri Nabi SAW. Fatimah Az Zahra ra. bertanya kepada Rasulullah SAW., siapakah wanita pertama yang memasuki syurga setelah Ummahatul Mukminin setelah isteri-isteri Nabi SAW.? Rasulullah bersabda: Dialah Mutiah.

Berhari-hari Fatimah Az Zahra berkeliling kota Madinah untuk mencari tahu kewujudan siapa Mutiah itu dan di mana wanita yang dikatakan oleh Nabi SAW. itu tinggal. Alhamdulillah dari maklumat yang diambil ilmunya, Fatimah mengetahui kewujudan dan tempat tinggal Mutiah di pinggiran kota Madinah.

Atas izin suaminya Ali bin Abi Talib, maka Fatimah Az Zahra dengan mengajak Hasan puteranya untuk bersilaturahmi ke rumah Mutiah pada pagi hari. Sesampainya di rumah Mutiah, maka Fatimah yang sudah tidak sabar akan mengetuk pintu rumah Mutiah dengan mengucapkan salam.

“Assalaamu’alaikum ya ahlil bait.” Dari dalam rumah terdengar jawapan seorang wanita, “Wa’alaikassalaam … siapakah diluar?” Lanjutnya bertanya. Fatimah menjawab, “Saya Fatimah putri Muhammad SAW.” Mutiah menjawab, “Alhamdulillah, hari ini rumahku dikunjungi putri Nabi junjungan alam semesta.”
Segera Mutiah membuka sedikit pintu rumahnya, dan ketika Mutiah melihat Fatimah membawa putra laki-lakinya yang masih kecil (dalam riwayat masih berumur 5 tahun). Maka Mutiah kembali menutup pintu rumahnya kembali, terkagetlah Fatimah dan bertanyalah putri Nabi SAW kepada Mutiah dari balik pintu.

“Ada apa gerangan wahai Mutiah? Kenapa engkau menutup kembali pintu rumahmu? Apakah engkau tidak mengizinkan aku untuk melawat dan bersilaturahim kepadamu? ”

Mutiah dari balik pintu rumahnya menjawab, “Wahai putri Nabi, bukannya aku tidak mahu menerimamu di rumahku. Akan tetapi keberadaanmu bersama dengan anak laki-lakimu Hasan, yang menurut ajaran Rasulullah tidak membenarkan seorang isteri untuk memasukkan laki-laki ke rumahnya ketika suaminya tidak ada di rumah dan tanpa izin suaminya. Walaupun anakmu Hasan masih kecil, tetapi aku belum meminta izin kepada suami dan suami saat ini tidak berada di rumah. Kembalilah besok biar aku nanti meminta izin terlebih dahulu kepada suamiku. ”

Tersentaklah Fatimah Az-Zahra mendengar kata-kata wanita mulia ini, bahawa hujah Mutiah memang benar seperti yang diajarkan ayahnya Rasulullah SAW. Akhirnya Fatimah pulang dengan hati yang bergejolak dan merancang akan kembali esok hari.

Pada hari berikutnya ketika Fatimah akan berangkat ke rumah Mutiah, Husein adik Hasan rewel tidak mahu ditinggal dan merengek minta ikut ibunya. Hingga akhirnya Fatimah mengajak kedua-dua anak lelakinya Hasan dan Husein. Dengan berfikir bahawa Mutiah sudah meminta izin kepada suaminya atas keberadaannya dengan membawa Hasan, sehingga kalau dia membawa Husein sekaligus maka hal itu sudah termasuk permit yang diberikan kepada Hasan kerana Husein berusia lebih kecil dan adik dari Hasan.

Namun ketika berada di depan rumah Mutiah, maka kejadian pada hari pertama berulang kembali. Mutiah mengatakan bahawa keizinan yang diberikan oleh suaminya hanya untuk Hasan, akan tetapi untuk Husein Mutiah belum meminta izin suaminya.

Semakin galau hati Fatimah, memikirkan begitu mulianya wanita ini menjunjung tinggi ajaran Rasulullah SAW. dan begitu tunduk dan tawaddu ‘kepada suaminya.

Pada hari yang ketiga, kembali Fatimah bersama kedua-dua anaknya datang ke rumah Mutiah pada petang hari. Namun kembali Fatimah mendapati kejadian yang menakjubkan, dia terkagum. Mutiah didapati sedang berdandan sangat rapi dan menggunakan pakaian terbaik yang dipunyai dengan bau yang harum, sehingga Mutiah kelihatan sangat mempesona.

Dalam keadaan seperti itu, Mutiah berkata kepada Fatimah bahawa suaminya sebentar lagi akan pulang kerja dan dia sedang bersiap-siap menyambutnya. Subhanallah, kita merindukan isteri yang demikian. Iaitu ketika suami pulang kerja dia berusaha menyambutnya dengan keadaan sudah mandi, sudah berdandan, sudah memakai pakaian yang bagus, dan siap menyambut kedatangan suami di halaman rumah dengan senyuman terindah penuh kasih dan sayang. Ya Allah, jadikanlah isteri-isteri kami seperti Mutiah.

Akhirnya Fatimah pulang kembali dengan kekaguman yang tak terperi kepada Mutiah. Dan pada hari yang keempat, Fatimah datang kembali ke rumah Mutiah lebih petang dan berharap bahawa suaminya sudah berada di rumah atau sudah pulang dari kerja. Dan Alhamdulillah memang pada saat Fatimah datang, suami Mutiah baru saja sampai di rumah pulang dari kerja.

Fatimah dan kedua-dua anaknya Hasan dan Husein dipersilahkan masuk oleh Mutiah dan suaminya ke rumahnya. Fatimah melihat sebuah pemandangan yang jauh lebih mengesankan berbanding dengan yang dihadapinya sejak hari pertama. Mutiah sudah menyiapkan baju ganti yang bersih untuk suaminya, sambil menuntun suaminya ke bilik mandi. Mutiah kelihatan mula melepaskan baju suaminya, dan mereka berdua hilang masuk ke bilik bilik mandi. Dan yang dilakukan oleh Mutiah adalah memandikan suaminya. Subhanallah … Tsumma Subhanallah.

Selesai memandikan suaminya, Fatimah menyaksikan Mutiah memimpin suaminya menuju ke tempat makan. Dan suaminya sudah disiapkan makanan dan minuman yang dimasaknya seharian. Sebelum memakan makanan yang sudah disiapkan, Mutiah masuk ke dalam rumah dan keluar dengan membawa cambuk sepanjang 2 meter dan diberikan kepada suaminya dengan berkata.

“Wahai suamiku, seharian aku telah membuat makanan dan minuman yang ada didepanmu. Sekiranya engkau tidak menyukai dan tidak berkenan atas masakan yang aku buat, maka cambuklah diriku. ” 

Tanpa bertanya apa-apa, Fatimah sudah memahami apa yang dikatakan oleh ayahnya Rasulullah SAW. tentang wanita pertama penghuni syurga setelah para isteri Nabi iaitu Mutiah.

Fatimah pulang menangis haru dan bahagia kerana sudah mendapat jawapan bagaimana isteri yang solehah. Seperti yang ada pada diri Mutiah, yang mendapatkan kehormatan sebagai wanita yang paling dahulu masuk syurga Allah SWT.


Nadia Yusof
04/07/2013

Thursday, June 20, 2013

.:: Kita kuat sebab kita ada Allah ::.

Assalamualaikum w.b.t.


Dimulakan dengan segala pujian bagi Allah dan RasulNya Al-Amin, salam dan selawat ke atas baginda Nabi Muhammad saw, keluarga baginda, para sahabat dan para tabi' tabi'in.
Menjejakkan kaki kembali ke taman syurga, gedung ilmu di UniSZA ini, tak ramai yang dapat memerhatikan setiap tempat tersebarnya ilmu ialah taman syurga. Ilmu yang insyaAllah dapat menjadi saham di akhirat sana, dan menjadi bekalan untuk kehidupan 'di sana'.

Tahun akhir, tak disangka cepat masa berlalu, sekarang dah masuk tahun akhir pengajian Diploma Pengajian Islam Syariah di UniSZA. Rasa tak puas berukhuwwah dengan sahabat, masing-masing tak puas nak bersweet sesama sendiri, Allah pertemukan dengan sahabat-sahabat yang sangat mementingkan kehidupan 'sana', yang sangat mementingkan cinta kepada Allah&Rasulullah melebihi segalanya. Dan ketahuilah, jika kita mencintai Allah, kita akan perolehi seisi dunianya. Letakkan Allah & Rasulullah teratas dalam hati kita.

Semuanya bermula dengan tarbiyyah, iaitu didikan. mujahadah untuk kebaikan diri sendiri, orang lain takkan mampu untuk memaksa kita jika kita sendiri yang tak berkeinginan. Sama juga seperti hidayah Allah, Allah takkan beri kepada kita jika kita tak berkeinginan, dan Allah akan beri kepada sesiapa yang dikehendakiNYA.

Orang cakap, macam duk kat mesir dah kamu nih asyik homesick. tapi itulah hakikatnya. Rindu kat mak abah, kakak-kakak dan abang-abang serta anak-anak buah yang comel.Selagi hidup, selagi itulah nak jadi yang terbaik untuk keluarga dan selagi itulah tak mahu membebankan keluarga. Ramai kawan-kawan di sini yang sangat mementingkan keluarganya, setiap tutur katanya sering berkait dengan keluarga

"macam mana dengan result sem lepas ?"

"Alhamdulillah, sekadar cukup menggembirakan mak ayah itu pun dah cukup"

Allah, jawapan yang sangat membuatkan diri berfikir. Selama ini cukup tak diri ini menggembirakan mak abah ? Selama ini mak abah puas hati tak dengan diri ini. Atau aku sekadar mementingkan orang lain berbanding maka abah. Tapi, apabila dikatakan mak abah, memang anak-anak segala-galanya baginya. Sentiasa ada untuk anaknya tak kira senang atau susah. Hebatnya hati yang diberikan Allah kepada setiap insan yang bergelar mak dan abah.


Kalau boleh, nak sangat apa yang memuaskan hati diberi kepada mak abah, nak sangat segala nikmat yang Allah berikan nak diberikan kepada mak abah.

Berjaya atau tak seseorang itu, ianya bukanlah satu dosa, bukanlah sesuatu yang salah. Tapi ianya sebagai satu jalan yang Allah hendak tunjukkan kepada kita. Bagaimana kita seharian, adakah kerana lalainya kita menjadi sebab gagalnya kita.

Selalu ambil iktibar dari kisah orang lain. Setiap manusia, bermacam-macam nikmat yang Allah berikan, setiap manusia berbagai-bagai dugaan yang Allah turunkan. Itu semua bukti Allah itu ada untuk kita. Tapi kita sering lalai dalam menguruskan suruhanNya. Semakin dekat kita dengan Allah, semakin banyak ujian yang mendatang, itu tanda cintaNYA.

Perubahan seseorang ke arah yang lebih baik merupakan hadiah untuk orang itu. penghijrahan seorang sahabat ke arah lebih baik mampu menitiskan air mata. tiada apa yang digambarkan selain syukur dengan nikmat yang Allah berikan padanya. Kekuatannya dalam menempuhi apa jua rintangan sehinggakan dia mampu berjaya sedemikian. Kali pertama melihat, tiada lain melainkan rasa gembira, dipeluknya sahabat itu. Allah mengizinkannya, dan Allah tahu dia mampu untuk pertahankan. Hanya kiriman doa untuk sahabat.

Ustaz ada berpesan, biarlah kita menjadi  sababan limanihtada, iaitu penyebab kepada orang yang mendapat hidayah, caranya bagaimana, hanya dengan kita bersangka baik dengan Allah dan hamba-hamba Allah, ia merupakan 2 kategori yang baik dalam hidup. kita bersangka baik dengan Allah, ialah kita memandang setiap nikmat dan ujian semuanya kebaikan buat kita. Dan kita bersangka baik dengan hamba-hamba Allah dengan cara walaupun sejahat mana seseorang itu, pandanglah ia dengan terciptanya ia dengan keizinan Allah, dan dia datang dari Allah dan akan kembali kepada Allah. Dengan cara itu kita mampu untuk merasakan kebaikan. Bila kita niatkan 1 kebaikan, Allah akan buka 70 pintu kebaikan buat kita.

Dalam seharian, jangan pernah lupa mohon kebaikan dari Allah, mohon agar Allah permudahkan urusan. Doakan kesejahteraan mak abah dan keluarga.

Semester 5 & 6. Tahun akhir yang akan mematangkan diri, Harap hadirnya kematangan bukanlah disebabkan meningkatnya usia, tapi jauh pemikiran untuk masa hadapan. Dan mampu menempuhinya dengan penuh ketakwaan kepada Allah. Buatlah sesuatu itu niat kerana Allah, dan jangan pernah teragak-agak untuk buat pengorbanan demi mak abah & keluarga. Upgrade the Imaan. May Allah ease everything.

Nadia Yusof
21/06/2013


Friday, May 10, 2013

.:: 3 cara untuk berjaya #kesakitan hanya sementara ::.


Assalamualaikum. 


Apa yang menjadikan kita berjaya dalam hidup ? berjaya sebagai seorang muslim, sebagai seorang mukmin, sebagai hamba Allah.
Contoh termudah saya bawakan, sebuah pasukan dalam satu permainan!





KEMAHUAN

Seperti kebiasaan sebelum bermula perlawanan. Jurulatih pasukan tersebut akan memberi semangat kepada anak buahnya, pasukan yang mengharapkan kemenangan. Berkata jurulatihnya dalam sebuah bilik persalinan “guys, jika kamu nak menang perlawanan ini, jika kamu keluar bermain untuk membawa pulang emas, kamu semua mesti ada KEMAHUAN,kamu semua mesti ada impian untuk menang, dan kekuatan untuk peroleh kemenangan” so, first thing brothers and sisters ialah KEMAHUAN. Kita mesti ada kemahuan to make our dream become a reality.

PENGORBANAN & WORK OUT

Sampai masa untuk memulakan perlawanan, pasukan tersebut keluar dan bermain dengan penuh gigih, lalui kecederaan yang teruk, tapi mereka masih bermain dengan penuh kesungguhan sehingga titik peluh yang terakhir. tak kisah apa pun halangan yang mendatang, so,second thing, kita mesti bekerja keras untuk mendapatkan sesuatu, kita mesti berkorban untuk apa sahaja yang kita mahukan, seperti apa yang dikatakan oleh Eric Thomas, seorang pakar motivasi “ Sacrifice what you are, for what u will become”
That’s means kita mesti mampu untuk menghadapi kesakitan yang kecil bagi mengelakkan kesakitan yang besar. Contoh kesakitan yang kecil, pasukan tersebut keluar bermain, mereka tabah harungi kekalahan, tabah harungi kecederaan yang teruk & tabah harungi pandangan orang ramai yang buruk terhadap mereka, mereka tabah untuk semua itu agar mereka tidak mendapatkan kesakitan yang besar, dan kesakitan itu adalah KEGAGALAN, a losing !



KESABARAN

Permainan tamat, dan pasukan tersebut kalah, dan apa yang menaikkan semangat mereka semula ialah kekalahan hanya sementara, ianya boleh jadi seminit, sejam,seminggu or may even last a year. Tapi apa yang pasti ia akan memihak kepada mereka  & sesuatu yang baik pasti akan berlaku. Walaubagaimanapun, jika mereka putus asa sekarang, maka kekalahan untuk selamanya. Kebenarannya, kekalahan akan tunduk kepada kita, kemenangan akan memihak kepada kita.
Firman Allah SWT :

 “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155)


Orang-orang bersabar. Siapa mereka ?

'' Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka  dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya.”
 - Hadith riwayat Muslim


Maka, sabarnya di sini brothers and sisters, bersabar dengan kekalahan yang berpunca dari diri kita sendiri. Jika pasukan yang kalah ini, and for sure kalah dalam perlawanan pasti satu yang menyakitkan, jika mereka kembali dengan semangat yang baru, dengan usaha yang keras dan tak berputus asa, dan mereka berusaha agar kemenangan akan memihak kepada mereka pada perlawanan seterusnya, inilah yang dikatakan bagaimana seseorang yang gagal boleh menjadi seorang yang berjaya.


Pada sudut yang berbeza, jika pemain-pemain ini masih duduk dalam bilik persalinan tersebut & menginginkan kemenangan pada setiap perlawanan, tapi mereka tak keluar untuk bermain & tak berusaha untuk menang, adakah mereka akan menang ? sama sekali tidak !
Inilah realitinya, kita punya banyak impian dalam hidup, so many goals we want to accomplish tapi jika kita hanya duduk & mengharapkan keajaiban berlaku sekelip mata, semestinya kita takkan dapat capai impian kita, kita takkan capai target hidup kita. inilah yang dikatakan work out for what you want. berusaha keras dengan apa yang kita inginkan. rezeki takkan datang bergolek, kejayaan takkan datang tanpa kita usaha keras untuknya. 

pada dasarnya, semua ini berbalik kepada kita, seorang kawan nasihatkan, kita mesti ada 4 ini dalam hidup, iaitu d.u.i.t. doa. usaha. ikhtiar. tawakal. kebergantungan sepenuhnya kepada Allah setelah kita berdoa, kita berusaha, kita berikhtiar, dan inilah yang dikatakan TAWAKAL.

jadi, brothers and sisters, 3 cara untuk berjaya, 
 # pertamanya kita mesti ada kemahuan serta keinginan untuk berjaya
 #keduanya,  kita perlu berkorban dan  bekerja keras untuk sesuatu perkara.
 # ketiganya, bersabar hadapi kesakitan, kegagalan & kekalahan.

dengan izin Allah swt, apa yang kita usahakan, kita akan dapat, jika tak dapat, ingatlah Allah memandang kita dengan kasih sayang, redhalah ! itu lebih baik. kita rasa gembira jika kita dapat sesuatu tapi hakikatnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik, mungkin ianya tak baik untuk kita, Allahu'alam :)

Nadia Yusof
11/05/2013

Tuesday, April 30, 2013

.:: Cara Kita Memandang Ujian Dari Allah ::.


Assalamualaikum.. 

Alhamdulillah, 29 april, saya sambut hari jadi yg ke 20. Happy Birthday kepada somebody yang menyambutnya pada 30 april ^_^
sedih kucing nih. kesian :'(


nikmat Islam, nikmat sihat, nikmat adanya keluarga yang memahami sy, nikmat rasa kasih kepadaNya selalu saya syukuri. Harap Allah kekalkan rasa syukur ini. Syukur bukanlah setakat kita bahagia dengan apa yg kita ada, tapi kita tetap tersenyum even kita tak dapat apa yang kita minta, sebab cukuplah dengan apa yg Allah anugerahkan dalam hidup ini.

Tahun nih tak dapat sambut birthday sebab ada halangan yang tak dapat dielakkan, Allah tak izinkan and Dia tahu yang terbaik. Tahun nih jugak dapat hadiah birthday, Allah bagi demam. Allah tarik sekejap nikmat sihat nih. Kata seorang sahabat ‘bertuah demam time birthday, Allah pilih awak untuk diuji dan hapuskan dosa-dosa kalau kita tak mengeluh dan tak merungut ’. Alhamdulillah, pandang apa yg Allah beri dengan pandangan yg baik, semua dari ALLAH.

Yakin apa yang terbaik dalam diri, kadang-kadang bila tak kuat, kita lemah, kita tenggelam dalam kelemahan kita, kita tak mampu cari kekuatan tu, if u wanna cry, just cry. Kalau tangisan dapat melegakan kita, why not untuk kita menangis. But never forget yang semua ini dari Allah. tika kuat, tika lemah, kembali kepda Dia. Actually, itu yang membuatkan kita kuat. Trust me!
sayang #4bradeq. ukhuwwah sahabat untill jannah *LOVE*

Kadang-kadang kita lemah, iman kita tak kuat, kita keluar dari lubang kemungkaran dengan penuh pengharapan kepada ALLAH, then selepas tu kita jatuh balik dalam lubang tersebut. Kita lupa dengan janji kita kepada Allah. kita lupa dengan apa yang Allah janjikan untuk kita, mudah sungguh dalam menuruti syaitan !

Nasihat habib Aljufri kepada mereka yg nak kembali kpd Allah even dah banyak kali buat munkar ;

“aku khabarkan berita baik kpd mereka semua, penyesalan yang mereka rasa dalam diri mereka iaitu mereka lemah dengan ujian, kemudian ingin kembali kepada Allah, kemudian kembali semula kepada perbuatan lama, kemudian sekali lagi kembali kepada Allah, ini adalah berita gembira kepada mereka kerana menandakan iman kuat di hati mereka, iaitu mereka sangat mencintai Allah. selama mana mereka mencintai Allah, ketahuilah bahawasanya Allah juga mencintai mereka .

Demi Allah, wahai saudaraku. Jika Allah tidak mencintai kamu, DIA tidak akan mencampakkan ke dalam hati kamu satu rasa kepedihan. Ini adalah perasaan yang kita rasakan 'aku ada lakukan kesalahan'. Perasaan yang bila terjadi sesuatu kita rasakan ianya adalah sebab kelalain aku kepada Allah. bentuk perasaan ini adalah tanda cahaya Iman, di sini cahaya lilin (keimanan) itu ada, tapi cahaya lilin ini memerlukan penjagaan sebelum angin memadamkannya. Yang memadamkan cahaya (keimanan) ini adalah tekad melakukan maksiat. Jika kita memandang remeh dan ringan terhadap maksiat pada diri sendiri, ini bahaya ianya adalah isyarat cahaya Iman mula menghilang.”

Allah.. sungguh hebat kalam ulama ini. Hati perlu kepada santapan rohani, kakak naqibah pernah pesan, ‘dalam sehari jangan pernah lupa bagi makanan kepada hati, dengan cara mana ? caranya dengan selalu membaca ayat Alquran, baca hadis, sirah zaman dahulu, banyakkan berzikir dan selawat. Dengan mengingati Allah hatikan menjadi tenang. Banyakkan buat perkara sunnat, solat hajat jangan tinggal, mohonlah dalam sujud yang terakhir. Before tidur, sunnat witir 3 rakaat, surah alMulk jangan lupa, peneman kita di dalam kubur nanti.

Pesanan untuk semua sahabat dan diri sendiri, memang kita sebagai manusia, sangat lalai dalam menguruskan urusan seharian, kadang2 kita tersasar dari landasan Allah, kita lupa Allah yang guide kita. Kita lupa tentang akhirat. Tapi itu semua bukan alasan untuk kita jauh dari Allah, bukan sebab kita memandang ujian dengan sesuatu yang ‘teruk’. Saya ingat sabda Rasulullah, sungguh ajaib hati org mukmin itu, apabila diberi ujian, dia memandang itu semua kebaikan dari Allah.

brothers and sisters, berapa kali kita bersyukur dengan nikmat yang Allah berikan ? berapa kali kita memandang dengan kebaikan dengan ujian hidup yang Allah berikan ? adakah sepanjang hidup kita, kita hanya mencaci maki dengan ujian ini semua ? Nau’zubillah. Sebenarnya, ujian yang Allah turunkan kpd kita, semuanya atas sebab kita sendiri, kita jauh dari Allah, kita kufur nikmat. Dan Allah beri ujian sebagai tanda cintaNYA kepada kita.

Kata seorang sahabat 'dear, tak de mende la Allah nak bagi ujian melainkan Dia nak kita merintih kpada Dia ’. if kita redha, kita bersabar, insyaAllah Allah akan tunjukkan jalan. Put your trust to Allah'. jika kita ditimpa masalah, Allah tak suruh kita berfikir cari jalan penyelesaian, Allah suruh kita SABAR & SOLAT. Itu usaha kita, Allah nak kita kembali kepada Dia, itu kasih sayang Allah kepada hambaNYA.

Jika kita ditimpa masalah, ambil wudhu, solat, berdoa kepadaNYA, senyumlah dengan kasih sayang Allah, katakana ‘ya Allah, aku redha & sabar dengan semua ini, sesungguhnya semua ini dari Engkau, maka berikanlah kebaikan kdpku atas semua ini’

Biarlah kita penat lelah di dunia untuk mncari redha Allah, kasih sayang Allah,kasih kepada Rasulullah. jika itu yang dijanjikan kesenangan buat kita di akhirat nanti.

Kadang-kadang diri perlu kuat untuk melawan segala ‘rasa’ ini. Kekuatan dari Allah, so find it ! orang itu kuat kerana dia nak sembunyikan kelemahannya, memang betul manusia ada kelemahan dan kelebihan, tapi jangan jadikan kelemahan sebab untuk kita tak boleh menjadi seorang mukmin, muttaqin, muslim.

Jika peroleh cinta, ciptakan cinta atas dasar kepada Allah, usahakan untuk menampakkan cinta keranaNya. Istighfar jika sudah tersasar jauh, biarlah orang tak mampu menilai hati kita, yang penting niat kita untuk dapat redha dariNYA.


Allah hadirkan seseorang dalam hidup kita, ujian buat kita. Jika dia terbaik buat kita, pertahankan ! usahakan solat hajat, istikharah, tahajjud. kita nak something, pohon hajat kepadaNya. Kita lemah, Allah kuat dengan tahajjud kepadaNya. kita buntu buat keputusan, Allah bagi jawapan dengan istikharah, Alhamdulillah
 =)
 Allah nak lihat usaha kita, Allah nak lihat sejauh mana kita mampu bertahan. Tapi jangan pernah dilupakan cinta kepadaNYA, cinta sesama manusia, make sure ianya lillahi ta’ala. Dengan kasih sayang Allah, tiada yang mustahil, yakin dengan Allah. DIA akan beri yang terbaik untuk kita, pandanglah ia dengan pandangan kebaikan.
 Mak pesan, when u get good husband, the soleh one, u will get everything. Because he will make your love to Allah more stronger & more amazing. Jadikan diri yang terbaik
  Amiin. May Allah ease everything ^_^
Abah dgn anak2 buah #raya tahun lepas =)


Nadia Yusof
1/05/2013

Saturday, April 27, 2013

.:: Muslimah, tetap seperti dulu ::.


Bismillahirrahmanirahim.. 



Pakaianmu bukan seperti biasa..
Tutur bicaramu juga..
Jalanmu juga begitu..
Peribadimu terjaga..
Citra bidadari syurga..
Kerana apa? Kerana...

Di saat orang lain keluar bersama yang bukan mahram..
Kamu berada di rumah bersama keluargamu..

Di saat orang lain bertepuk tampar lelaki perempuan..
Kamu bergurau dengan sahabat muslimatmu..

Di saat orang lain menggilai music barat dan Kpop..
Kamu tetap dengan zikir dan tafsirmu..

Di saat orang lain memuja artis-artis..
Kamu tetap dengan Nabi Muhammad sebagi idola..

Di saat orang lain bergelak ketawa besar..
Kamu hanya tersenyum sendiri..

Di saat orang lain bertudung fesyen pelbagai..
Kamu tetap dengan tudung labuhmu..

Di saat orang lain dengan make up tebal seinci..
Kamu tetap syukur dengan anugerah semulajadi..

Di saat orang lain bersama perfume mewangi..
Kamu tahu bagaimana hukumnya dari sudut syarie..

Di saat orang lain menggayakan short sleeve..
Kamu tetap tegar memilih long sleeve..



Di saat orang lain menyinsingkan lengan kerana kerimasan..
Kamu memakai handsock untuk menjaga ‘perhiasan’..

Di saat orang lain berkaki ayam bermain air di pantai..
Kamu tetap dengan stokinmu walau kamu tahu ia akan basah..

Di saat orang lain sibuk lagho berfacebook..
Kamu tetap sibuk mengupdate blog dakwahmu..

Di saat orang lain sibuk dengan urusan-urusan dunia..
Kamu tetap dengan kerja dakwahmu..

Di saat orang lain ingin menjadi orang lain..
Aku tahu, kamu tetap kamu seperti dulu..


Nadia Yusof
27/04/2013

Sunday, April 14, 2013

.:: Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah::.

Assalamualaikum

Mana satu nak pilih -_-




Saya bertanya kepada emak, “mana satu pilihan hati, orang yang sayangkan kita atau yang kita sayang? ”
Mak jawab, “dua-dua bukan..”
Saya tercengang.
“Pilihan hati mak adalah yang sayangkan kita kerana Allah..” Saya menarik nafas dalam-dalam.
“Macam mana nak tau orang tu sayang kita kerana apa?” Mak diam sekejap berfikir dan kemudian tersenyum.



Rasanya mak dapat menduga apa yang sedang bermain dalam hati anak perempuannya. Mana mungkin saya mampu menyorokkan rahsia hati dari mak sedangkan sekilas saya pun mak mampu membacanya. 
“Yang paling tahu hanya Allah..” 

mak merenung dalam-dalam wajah anaknya.

 “Kerana hanya Allah mampu membaca hati hambaNya.. ” 
mak menyusun ayat-ayatnya. “Dan keikhlasan kerana Allah itu akan terserlah keberkatannya tanpa perlu sengaja ditonjokan oleh seseorang tu..”
Saya memintas, “Tak faham..”



Mak menyambung “Cinta di dalam jalan Allah.. Bertemu kerana sama-sama mencari redha Allah..” Mak menyambung lagi, “begini, setiap insan yang bergelar manusia telah Allah ciptakan berpasang-pasangan. Rasa ingin dikasihi antara seorang suami dan isteri suatu fitrah. Automatik boleh ada daya tarikan magnet tu..” Mak menyambung “Setiap manusia telah Allah tetapkan rezeki,jodoh dan maut sejak azali lagi..Persoalannya ialah.. Siapakah jodohnya itu?” mak berhenti seketika.

"Adik. Jatuh cinta perkara biasa. Apabila kita jatuh cinta pada seseorang, itu tandanya ada sesuatu keistimewaan pada seseorang tu. Apatah lagi orang yang kita jatuh cinta tu di atas jalan dakwah ni..Tetapi kita kena ingat.. Kita tak akan dikahwinkan dengan seseorang atas sebab jatuh cinta atau saling cinta mencintai.. Bercouple mungkin.. Tetapi bukan berkahwin.. Kerana kita berkahwin dengan jodoh kita, jodoh yang Allah dah tetapkan sejak azali.. Dan tak mustahil orang yang kita paling benci itulah jodoh kita yang kita akan dikahwinkan dengannya..” 


 Emak meneruskan, “Allah itu Maha Adil. Dia tak pernah menzalimi hambaNya..Sesungguhnya, yang selalu menzalimi hambaNya ialah diri hamba tu sendiri. Sebabnya hamba tu degil. Dia mahukan yang bukan haknya, yang bukan milik dia. Mencintai seseorang tidak semestinya memilikinya.


Dalam Islam, kita dah diajar untuk saling mencintai antara satu sama lain seperti diri sendiri.. Jadi apabila kita mencintai saudara perempuan, kita bebas peluk dia. Tetapi bila dengan lelaki, kita ada batas-batasnya. Orang kafir kata batas-batas ini suatu diskriminasi, tetapi sebenarnya batas-batas syariat itulah yang memelihara kehormatan seorang lelaki dan seorang perempuan. 

Cuba adik renungkan, kita mengenali seorang insan yang amat baik, sempurna agamanya dan rajin. Lalu kita jatuh hati padanya. Ditakdirkan jodohnya dengan insan lain, kita pula dengan yang lain. Tetapi itu tidak bermakna ukhwah antara kita dan dia terputus.. Kita dan dia sama-sama mencari redha Allah. Kita dan dia masih boleh sama-sama bekerjasama untuk mencari redha Allah. Perbezaannya, dia halal untuk isterinya sedangkan untuk kita, dia tetap lelaki ajnabi seperti yang awalnya.” emak berhenti seketika..

Bukan luar biasa

Tentu kering tekak emak menerangkan kepada saya persoalan hati ini. "Adik.. jadi di sini mak nak adikfaham, jatuh cinta bukan perkara luar biasa.Dan berkahwin pun bukan suatu jaminan untuk tak jatuh cinta pada lelaki lain.. Kerana itulah ramai isteri yang curang, suami yang curang.. Ada orang tukar pasangan macam tukar baju. Apa yang penting ialah kita kena perjelaskan pada diri kita supaya setiap kali kita jatuh cinta, jatuh cinta itu kerana kita jatuh cinta kepada Pencipta dia. Kita bagi tau pada diri kita berulang kali yang kita mencintai Allah, kerana itu kita mencintai si dia. Letakkan Allah sebagai sempadan hati kita, segala perkara yang kita cintai dan sayangi termasuk mak abah adalah kerana mencintai Allah.. Dan apabila kita membenci seseorang atau sesuatu, beri tahu pada diri sendiri berulangkali yang kita benci sekian-sekian hal kerana Allah semata-mata.. ”

“Adik.. Hati kita ni walaupun dalam dada kita sendiri, ia tetap bukan milik kita. Kita tak mampu untuk mengawalnya.. Hanya Allah yang boleh memegangnya.. Sebab tu kita kena dekatkan diri dengan Allah.. Sebab kita nak dia pegang kukuh-kukuh hati kita. Bila dia pelihara dan masuk dalam hati kita, itulah nikmat lazatnnya bercinta. Masa tu biarpun satu dunia menyakiti kita, kita tak rasa sakit sebab kita asyik dengan nikmat bercinta dengan Allah..Bercinta dengan Allah sangat berbeza dari bercinta dengan manusia. Kerana tentulah pegalaman bercinta dengan lelaki kaya,rupawan, sempurna dan bijaksana tak sama rasanya bercinta dengan lelaki miskin, hodoh,cacat dan dungu.. Betapa nikmatnya cinta Allah, hanya mereka yang pernah merasai sahaja yang mampu mengerti. ”

Redha

“Adik.. Walau siapapun jodoh yang Allah hantarkan untuk adik, terimalah dengan hati yang redha.. Tak mustahil dia adalah orang yang kita benci. Kalau yang adik sayang, tak jadi hal lah.. Tapi kalau dapat yang adik tak nak, sebab kelemahan yang ada pada dia, ingatlah bahawa dalam diri setiap insan telah Allah ciptakan dengan kelebihan masing-masing. Dan mungkin adik ada kekuatan yang dapat mengubah si lelaki tadi supaya hidup dia bermakna dan mungkin adik sahaja yang mampu mencungkil kelebihan yang ada pada dia.. Mungkin juga si lelaki ini ada sesuatu kelebihan yang adik sangat-sangat perlukan yang satu dunia tak mampu bagi pada adik.. Alangkah bertuahnya adik kalau adik mengerti setiap pemberian Allah dan belajar untuk bersyukur.. ”



Nadia Yusof
14/04/2013

Saturday, February 16, 2013

.:: Tips Macam Mana Nak Pakai Tudung Labuh & Menutup Aurat Secara Ekspress ::.


Assalamualaikum.

Haa. insyaAllah hari nih sedikit perkongsian antara tips macam mana nak pakai tudung labuh secara ekspress & menutup aurat, ataupun secara ‘tiba2 aku nak pakai tudung labuh la’. Di highlightkan di sini, tudung labuh bukankah dikatakan tudung bulat, tudung labuh empat segi bidang 60,shawl pashmina, tudung labuh ini diklasifikasikan sebagai tudung yg melepasi dada anda, faham kan, and then tudung tu tak jarang, tak singkat, tak ketat sehingga menampakkan bentuk leher. Most important tudung yang akan anda pakai nanti tidak ada bonggol unta kat belakang tu. Sabda Nabi Muhammad SAW :

Rasulullah s.a.w bersabda:

“dua golongan penghuni neraka yang mana aku sendiri belum pernah melihat keadaan mereka didunia: golongan yang membawa cemeti seperti seekor lembu lalu menggunakannya untuk memukul manusia dan juga kaum wanita yang berpakaian seperti bertelanjang, menggoyangkan badan dan berlenggang-lenggok, kepala mereka ada suatu seperti bonggol di kepala unta yang bergoyang-goyang. Mereka tentu tidak akan memasuki syurga atau mencium baunya sedangkan bau syurga itu dapat dihidu dari jarak perjalanan begitu dan begini”–hadith riwayat Muslim. 




Step seterusnya, for sure semuaaa orang akan rasa ‘sejuknya aku tengok dia pakai tudung labuh, entah bila aku pulak’. See, kita tahu kan pakai tudung labuh tu manis, Nampak sopan gitu. Macam saya jugak dulu bila belajar pakai tudung labuh, lama jugak google pasal pemakaian tudung labuh, sedikit demi sedikit cuba meluaskan rakan2 di facebook dengan akhawat2 si tudung labuh, siyesly seperti dialog di atas ‘sejuknya ya Allah, tengok dia’. Dah memang fitrah perempuan suka yang cantik2kan. Tapi niat pun kena perbaharui jugak sikit2. Niat menutup aurat kerana Allah, dalam Al-Quran dah pesan kepada para2 hawa taman syurga sekalian agar

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani. [33:59]

Nampak tak, Allah pesan kita supaya perempuan must, wajib jaga diri, dengan itu kita mampu dikenali sebagai wanita Islam. Perbezaan antara wanita Islam dengan wanita bukan Islam ialah kehormatannya, tak dikatakan di sini wanita bukan Islam tiada kehormatan, tetapi terhormat dari segi menjaga maruahnya. Wanita yang bermaruah pasti akan menjaga agamanya.

Bagaimana nak jaga agama ?

Ok, menutup aurat merupakan salah satu cara kita menjaga agama Islam. Cuba check hari nih pemakain kia berlandaskan Islam atau tak ? dah pakai tudung ? Alhamdulillah dah, tapi make sure tudung melepasi dada & tak jarang, baju mesti mesti lengan panjang & melepasi punggung, jangan la kakak pakai ketat sangat ye, tak comel. Satu pesan ustaz Azhar Idrus, perempuan tak boleh pakai baju inner kat luar, macam kita tengok orang sekarang pakai lengan pendek and then pakai inner utk cover lengan, cara tu tak menepati tutup aurat lagi, kata ustaz itu bukan tutup tapi MEMBALUT aurat.




 Check lagi kaki kita, dah tertutup dengan stoking ataupun tak. Dulu pengalaman pakai stoking masa tunggu kakak bersalin di hospital, sorang makcik tu cakap ‘sejuk kan, patut adik pakai stokin’. Masa tu saya senyum dan borak pasal lain, tiada kekuatan lagi nak cakap panjang2 pasal tu. Itu la kitakan ! selalu beralasan bila nak buat kebaikan, tiada kekuatan lah, tiada kudrat lah, padahal kekuatan itu dari Allah, so find it ! sesetengan orang cakap pakai stoking nih terlampau ‘syadid’ sebab  sampai kaki pun nak cover ke, bukan ada apa-apa pun kaki tu. Adik kakak, sabda Nabi Muhammad

Asma’ binti Abu Bakar telah masuk ke tempat Rasulullah SAW berada sedangkan dia memakai pakaian nipis. Rasulullah SAW lalu berpaling daripada memandangnya sambil berkata, “Wahai Asma’ sesungguhnya seorang wanita itu apabila telah baligh (haid) maka tidak boleh baginya menampakkan tubuhnya kecuali ini dan ini, seraya menunjukkan wajah dan telapak tangannya.” (H.R. Abu Dawud)



Hanya tapak tangan & muka sahaja ! so kaki antara aurat yang mesti kena tutup. Tak mahal pun stokin, menyusahkan? yup kita memang kena menyusahkan sebab nak masuk syurga Allah lagiiiiiii susah ! kalau tak mampu pakai stoking, pakai la kasut yang menutup semua kaki, but pakai kain yang labuh sampai ke kaki. Can you ? ^__^

Kalau agak pakai tudung bawal tu jarang sampai nampak leher, WAJIB pakai inner. Kalau tak jarang Alhamdulillah tak pakai pon dah ok. Kemudian pakai sarung lengan (hand sock) pakai baju lengan panjang, baju kurung or jubah sekalipun pun mesti pakai hand sock, takut nanti terbuka aurat. Kecuali lah baju lengan itu bercekak, insyaAllah selamat J


So step seterusnya, kita cuba tengok-tengok tudung labuh kat kedai ataupun kat online nih, taknak yang labuh bulat, tudung labuh bidang 60 pun banyak. Tengok sampai  jemu, sampaai ada rasa ‘nak beli la satu, suka2 je dulu’. insyaAllah dengan redha dariNYA, kita mampu jatuh cinta dengan tudung labuh.

Kelahiran manusia agung, Nabi Muhammad SAW yang mengangkat darjat wanita Islam, dulu wanita hanya sebagai barang dagangan, anak perempuan di tanam hidup2 sebab mereka takut anak perempuan itu nanti akan mencemarkan maruah keluarga mereka. Kemudian Nabi Muhammad melarang amalan jahiliyyah tersebut agar menghormati wanita Islam, Baginda dijadikan sumber rujukan wanita2 zaman dahulu untuk menjadi wanita dihormati, baginda amat mementingkan dalam menutup aurat. So apa lagi alasan yang kita ada untuk tak mengikut sunnah Nabi, kata cinta Nabi kan, follow la !
Tapi kita sekarang nih mencemarkan lagi diri kita sebagai ‘wanita Islam’. Dengan pemakaian kita di luar rumah, mana bukti cinta kepada Allah& Rasulullah

Seru tak sampai lagi ?

Bukankah dah beribu tahun seru itu sudah ada, dalam surah Annur seperti yang di atas, itulah seru! Hidayah tiada lagi ? hidayah tak perlu ditunggu tapi MESTI DICARI, usaha kita mencari hidayah tu Allah akan tunjukkan jalan kebenaran kepada kita. Until when kita nak tunggu tunggu dan tunggu, takut tak sempat kita sampai lah di jemput Malaikat maut.
Adik kakak sekalian, kita menutup aurat bukanlah untuk siapa2, tapi sebagai kecintaan kita kepada agama Allah, Addinul Islam. 

Semua orang mampu berubah, semua orang ada hak untuk mengubah diri mereka sendiri, berhijrah ke arah yang lebih baik

Jadi, sebagai penutup bebelan saya pada entry kali nih, hebatnya wanita Islam ialah dalam dia bermuhajadah menutup aurat dengan sempurna ! mujahadah lah, memang susah, tapi disebalik kesusahan ada kesenangan.

Nadia Yusof
15/02/2013




 Mahal harga Syurga Allah kerana susahnya kita ‘menjaga’ di dunia ini, untuk AKHIRAT kekal abadi J

Friday, February 1, 2013

.:: Qasidah Tholama Asyku ::. #jatuh cinta dengan qasidah ini :)






Tholama asyku ghoromi yaa nurol wujud
wa unadi ya tihaami yaa ma’dinal juud

For so long I have complained of my loneliness
Oh light of existence, light of Allah…
I mention, I call you, oh, Noble Mecca,
Source of excellence and sublimity…

Mun-yati aqshol maromi ahzho bissyuhud
wa aro baabas salami yaa azkal judud

My ultimate expectation and goal is the meeting with you,
It is the crown of my success…
I have seen the Port of Safety,
Oh, he whose essence is purity….

Ya sirajal kauni inni aashiq muntaham
Mughramun wal Madhu fannii Ya Badrat Tamaam

Oh, Light of creations…
verily my longing for you has mountained…
My longing and poem becomes my art
Oh, Perfect Full Moon…

Ishrifil’aroodho’ anni adhnaanis saqom
fiika qod ahsantu zhonni yaa saamil’uhud

Remove the bothersome veil so that I may see you,
I have a strong expectation of your promise of safety
Oh, one who is firm in his promises,…

Yaa sirojal anbiyaa-i yaa’alil janaab.
yaa imaamal atqiyaa-i inna qolbi dzaab

Oh, light of the prophets, Oh, summit of purity,
Leader of the people of Taqwa, My heart is one with you…

Wa’alaikallahu sholla rabbi dzuljalal….
Yakfi yaa nurol ahillah inna hajri thool…

For you may there be the salutations of Allah,…
My Lord is indeed the Master of Every Perfection…
It’s enough for me, Oh, light of Allah,
To journey towards you, surely the separation is long…

Sayyidi wal’umru walla jud bil washli jud

My master, all my life you are my beloved,
Hasten my meeting with you…



Nadia Yusof
2/02/2013