Friday, May 10, 2013

.:: 3 cara untuk berjaya #kesakitan hanya sementara ::.


Assalamualaikum. 


Apa yang menjadikan kita berjaya dalam hidup ? berjaya sebagai seorang muslim, sebagai seorang mukmin, sebagai hamba Allah.
Contoh termudah saya bawakan, sebuah pasukan dalam satu permainan!





KEMAHUAN

Seperti kebiasaan sebelum bermula perlawanan. Jurulatih pasukan tersebut akan memberi semangat kepada anak buahnya, pasukan yang mengharapkan kemenangan. Berkata jurulatihnya dalam sebuah bilik persalinan “guys, jika kamu nak menang perlawanan ini, jika kamu keluar bermain untuk membawa pulang emas, kamu semua mesti ada KEMAHUAN,kamu semua mesti ada impian untuk menang, dan kekuatan untuk peroleh kemenangan” so, first thing brothers and sisters ialah KEMAHUAN. Kita mesti ada kemahuan to make our dream become a reality.

PENGORBANAN & WORK OUT

Sampai masa untuk memulakan perlawanan, pasukan tersebut keluar dan bermain dengan penuh gigih, lalui kecederaan yang teruk, tapi mereka masih bermain dengan penuh kesungguhan sehingga titik peluh yang terakhir. tak kisah apa pun halangan yang mendatang, so,second thing, kita mesti bekerja keras untuk mendapatkan sesuatu, kita mesti berkorban untuk apa sahaja yang kita mahukan, seperti apa yang dikatakan oleh Eric Thomas, seorang pakar motivasi “ Sacrifice what you are, for what u will become”
That’s means kita mesti mampu untuk menghadapi kesakitan yang kecil bagi mengelakkan kesakitan yang besar. Contoh kesakitan yang kecil, pasukan tersebut keluar bermain, mereka tabah harungi kekalahan, tabah harungi kecederaan yang teruk & tabah harungi pandangan orang ramai yang buruk terhadap mereka, mereka tabah untuk semua itu agar mereka tidak mendapatkan kesakitan yang besar, dan kesakitan itu adalah KEGAGALAN, a losing !



KESABARAN

Permainan tamat, dan pasukan tersebut kalah, dan apa yang menaikkan semangat mereka semula ialah kekalahan hanya sementara, ianya boleh jadi seminit, sejam,seminggu or may even last a year. Tapi apa yang pasti ia akan memihak kepada mereka  & sesuatu yang baik pasti akan berlaku. Walaubagaimanapun, jika mereka putus asa sekarang, maka kekalahan untuk selamanya. Kebenarannya, kekalahan akan tunduk kepada kita, kemenangan akan memihak kepada kita.
Firman Allah SWT :

 “Dan sungguh akan Kami berikan cobaan kepada kalian, dengan sedikit ketakutan, kelaparan, kekurangan harta, jiwa dan buah-buahan. Dan berikanlah berita gembira kepada orang-orang yang sabar.” (Al-Baqarah:155)


Orang-orang bersabar. Siapa mereka ?

'' Sungguh mengagumkan urusan seorang mukmin. sesungguhnya seluruh perkara adalah baik baginya. Dan tidak lah didapati seorang pun hal tersebut melainkan pada diri seorang mukmin. Jika dia merasakan kesenangan maka dia bersyukur. Dan itu lebih baik baginya. Jika kesusahan menerpanya maka  dia bersabar. Dan itu lebih baik baginya.”
 - Hadith riwayat Muslim


Maka, sabarnya di sini brothers and sisters, bersabar dengan kekalahan yang berpunca dari diri kita sendiri. Jika pasukan yang kalah ini, and for sure kalah dalam perlawanan pasti satu yang menyakitkan, jika mereka kembali dengan semangat yang baru, dengan usaha yang keras dan tak berputus asa, dan mereka berusaha agar kemenangan akan memihak kepada mereka pada perlawanan seterusnya, inilah yang dikatakan bagaimana seseorang yang gagal boleh menjadi seorang yang berjaya.


Pada sudut yang berbeza, jika pemain-pemain ini masih duduk dalam bilik persalinan tersebut & menginginkan kemenangan pada setiap perlawanan, tapi mereka tak keluar untuk bermain & tak berusaha untuk menang, adakah mereka akan menang ? sama sekali tidak !
Inilah realitinya, kita punya banyak impian dalam hidup, so many goals we want to accomplish tapi jika kita hanya duduk & mengharapkan keajaiban berlaku sekelip mata, semestinya kita takkan dapat capai impian kita, kita takkan capai target hidup kita. inilah yang dikatakan work out for what you want. berusaha keras dengan apa yang kita inginkan. rezeki takkan datang bergolek, kejayaan takkan datang tanpa kita usaha keras untuknya. 

pada dasarnya, semua ini berbalik kepada kita, seorang kawan nasihatkan, kita mesti ada 4 ini dalam hidup, iaitu d.u.i.t. doa. usaha. ikhtiar. tawakal. kebergantungan sepenuhnya kepada Allah setelah kita berdoa, kita berusaha, kita berikhtiar, dan inilah yang dikatakan TAWAKAL.

jadi, brothers and sisters, 3 cara untuk berjaya, 
 # pertamanya kita mesti ada kemahuan serta keinginan untuk berjaya
 #keduanya,  kita perlu berkorban dan  bekerja keras untuk sesuatu perkara.
 # ketiganya, bersabar hadapi kesakitan, kegagalan & kekalahan.

dengan izin Allah swt, apa yang kita usahakan, kita akan dapat, jika tak dapat, ingatlah Allah memandang kita dengan kasih sayang, redhalah ! itu lebih baik. kita rasa gembira jika kita dapat sesuatu tapi hakikatnya Allah lebih mengetahui apa yang terbaik, mungkin ianya tak baik untuk kita, Allahu'alam :)

Nadia Yusof
11/05/2013

1 comment:

  1. Nadiaaa.... Nice one. Tersentap baca, dhlaa tgh nk exm niee. Sesuai sgt.. Ummm, btw, aku kagum ngn ang.. Gudluck shabat, dlm apa jua bdang yg ang ceburi.. :)- che pahh.

    ReplyDelete