Monday, March 26, 2012

.:: Ketika HATI pun turut tersenyum::.

Bismillahirrahmanirrahim..

JODOH dan PERTEMUAN semuanya dari Allah.. adakalanya, kita diberi petunjuk melalui mimpi, sesungguhnya mimpi adalah mainan tidur, tetapi apabila kita melakukan solat Istikharah dan memohon dengan BERSUNGGUH-SUNGGUH supaya Allah memberikan petunjuk, insyaAllah dengan izinNya kita mendapat mimpi petunjuk.. kadangkala petunjuk dalam bentuk RASA HATI..jika dia pilihanmu, buatlah KEPUTUSAN sebaiknya, jika tidak, TOLAKLAH dengan baik..

belajarlah jatuh cinta, iaitu jatuh cinta dengan DIRI SENDIRI, dahulu jika kita sering membenci diri MELIHAT cermin, sehingga kita tidak sedar ada cermin di dalam HATI, pantulan cermin hati itu kepada PENCIPTA.. belajarlah jatuh cinta lagi, kepada perkara yang kita TIDAK SUKA..rupanya itulah yang kita akan jatuh cinta, perkara yang membawa kita dekat dengan PENCIPTA..

Dan apabila jatuh cinta pada seorang INSAN, saat yang tidak dapat kita elakkan.. dari KEJAUHAN, di hadapannya.. MALU untuk mendekati, MALU untuk memandang.. Tetapi dihadapan PENCIPTA, terang-terangan meminta DIRINYA.. kerana mengingatinya membawa ingatan ini pada PENCIPTA, mungkin kita harus belajar jatuh cinta lagi..

Seandainya dirimu TIDAK MEMILIKI sesuatu yang kamu cintai, maka CINTAILAH sesuatu yang kamu miliki, jangan pinggirkan Allah kerana Dia yang mengurniakan rasa cinta.. jangan dilupakan Rasulullah kerana dia yang memberi PANDUAN untuk bercinta..

Seharusnya lelaki tidak harus meletakkan piawaian yang terlalu tinggi untuk calon idaman hatinya, ini kerana jika IMANnya hebat, maka dia akan dapat memimpin dengan baik, tidak kira siapa pun yang akan menjadi makmumnya kelak..

Yang harus cerewet pastinya adalah WANITA..ini kerana dia sedang memilih calon idaman hatinya.. dan sudah pasti, dia mahukan calon IMAM yang mampu membimbingnya dengan baik didunia dan dibawa bekalan di akhira kelak..
Ini kerana memilih bakal IMAM, lebih penting dari memilih bakal MAKMUM..
Jika betul IMAMnya, maka betullah MAKMUMnya..insyaAllah..


tapi.. mudahnya hati untuk tertawan walau akal MENEGAH dan memberi amaran..

Andai masih ada RINDU,
pohon hilangkan lah ia dari HATI ini..
kerana KETIDAKPASTIAN itu mengganggu..
perasaan ini MENGECEWAKAN insan yang menunggu..
tidak rela terusan terbelenggu..dalam pencarian PERMATA berharga MILIKMU..

- walau apa pun yang terjadi, berjalanlah tanpa henti.. tetapkanlah YAKIN, bahawa Allah Lebih Tahu akan Segalanya.. Allah Mendengar segala yang berlagu dan bergema dalam hatimu-
dont be serius.. tetaplah tersenyum.. :D



Nadia Yusof
27/3/2012

No comments:

Post a Comment