Monday, April 4, 2011

.::iStikHaRah CintA zAhra::.

bismillahirrahmanirrahim..
'istikharah cinta Zahra' disiapkn atas izin Allah SWT serta  dorongan sahabat saya..semoga menarik ^_^..
selamat membaca =))



Hidup matinya hanya untuk Allah SWT..itulah prinsip dirinya..lidahnya tidak pernah lekang dripada brzikir kpada Allah..cintanya hanya untk Rabbnya sahaja..rindunya hanya untuk Allah sahaja..tiada lain..melainkan dia juga tetap mncintai Nabi Muhammad SAW..

Siti Zahra Yusoff..muslimah yang sinonimnya sering kali diejek oleh teman-teman sekolahnya..bukannya diejek kerana fizikalnya.tetapi diejek hanya kerana dia belum masih mempunyai kekasih..Zahra antara pelajar yang mempunyai aura kecantikan yang luar biasa..menjaga pandangan,menjaga lisannya daripada berkata hal yang tidak bermanfaat..dia juga turut menjaga hatinya agar tidak ternoda oleh cinta rijal yang belum sah baginya..Ya! baginya cinta itu suci,tidak perlu dipermainkan..dan tidak perlu dicemari  sewenangnya..oleh itu,dia menetapkan bahawa cintanya hanya utk lelaki yg telah melafaskan lafas sakinah yang tekandung namanya..tika itu,hanya itulah cintanya selepas cntakan Allah dan Rasulullah..

Abinya sering berpesan padanya agar menjadikan hijab sebagai perisai,dan malu sebagai perhiasan..oleh itu,tidak pernah nampak seinci tubuhnya melainkan tapak tangan dan muka..baginya itu adalah perintah daripada Allah untuknya dan dia harus laksanakan..bukan untuk menunjuk-nunjuk kepada insani,,tetapi mnjaga untuk dia bertemu dengan Allah kelak....baginya,Allah mendatangkannya ke dunia ini dengan suci,oleh itu,dia juga mahu kembali kepada Allah dalam keadaan suci..umminya telah lama tiada..meninggal ketika melahirkannya..jadi,dia hanyalah anak tunggal,dan baginya..abi lah kedua orang tuanya..dia redha dengan ketentuan Allah..

Seperti dibicarakan,di sekolah dia sering dipandang serong oleh rakan-rakannya,meskipun dia bersekolah di sekolah agama,tapi tidak semua pelajar agama yang betul-betul agama,abinya tidak mahu dia bersekolah di madrasah abinya,kerana dimahukan anak gadisnya supaya menyambung pengajian dalam bidang agama..dia akur,kerana itu yg terbaik buat dirinya..
di sekolah,Zahra sering berdiam,bukannya sombong,tapi dia ditarbiyyah oleh abinya supaya tidak mengatakan hal-hal yang lagha(sia-sia)..teman-temannya yang lain sering memandang Zahra dengan pandangan yang serong,dikatakan Zahra sombong,dan tidak mahu turut berkawan dengan lelaki..dianggap Zahra seorang yg taksub terhadap agama..naudzubillah..dia tidak berkata apa-apa.
cuma titipan doa kpada Allah,smoga dia diberi kekuatan menghadapi cemuhan manusia..dalam kelas,dia juga mempunyai teman rapat,namun teman rapatnya bukanlah seperti dia..teman2 rapatnya kebanyakan berpasang-pasangan..atau lebih dikenali sbagai couple..

pernah juga teman2nya itu merasa hairan,Zahra punyai paras rupa yang amat manis sekali..malah mampu membuat sesiapa sahaja jatuh cinta kepadanya..tapi,sepanjang perkenalan mereka,Zahra tidak pernah couple..

"ara,ada sorang mamat ni nak berkenalan dengan awak" Kamilia,teman rapatnya datang menjenguk ketika dia usai solat isyak di surau asrama..
"tak usah lah,saya tak berminat.." tanpa banyak kata,Zahra terus mengajak rakannya itu untuk ke dewan makan..
di dewan makan,Zahra tidak berasa selesa kerana Kamilia tinggalkannya sorang-sorang,sementara Kamilia pergi brjumpa teman lelakinya secara sorok-sorok kerana takut ditangkap oleh ustaz dan ustazah.

dalam hati Zahra,dapat dia tangkap bahawa seseorang sedang memerhatikannya..tanpa menoleh,Zahra balik ke bilik asrama tanpa makan apa pun malam itu, dia tidak mahu terus terusan di situ..

Bulan ini,bermula lah cuti penggal persekolahan,sebelum Zahra dan teman-temannya menduduki peperiksaan percubaan SPM..
dia balik ke rumah dengan bertemankan abinya..senyuman meleret di bibirnya tatkala bersua dgn abinya yg sudah lama tidak ketemu..abinya sering bertanyakan perihalnya ketika di sekolah..
di rumah,usai solat isyak,dia membaca surah yassin untuk disedekahkan kepada arwah ummi..air matanya tumpah lagi..kemudian,dia meneruskan pembelajarannya seperti biasa..

 Hidupnya kini terasa ringan..Ya! dia sudah berusaha sedaya mungkin untuk mendapat yang tebaik dlam exam nya..sudah tamat peperiksaan SPM..kini,dia hanya berada di rumah sahaja,kadang-kadang dia mengikuti kelas pengajian abi di madrasah..
kadang jugak,ada teman rapat datang menziarahinya..dan tiap kali temannya datang,tiap kali mereka terkejut akan perubahan Zahra,
"ara dah berpurdah?kenapa?susah la nak berkawan dengan awk nanti" kata Sofwatul.
Zahra hanya mampu tersenyum,meskipun senyumannya tidak kelihatan oleh teman2nya..lantas dia membuka kain niqab agar butir bicaranya difahami oleh rakan2nya..
"rakan2 kesayanganku,saya berniqab bukanlah sebagai penghalang untuk saya berteman dengan kalian,tapi ini amanah dari Allah..Allah memilih sy untuk berpurdah,maka sy menyahut 'perintah' Allah dengan rela hati..tiada paksaan..saya harap,keadaan saya begini tidak akn  menghalang persahabatan kita insyaAllah.." jelas Zahra panjang lebar..

Ketika Zahra sedang membaca sirah2 nabawi,tiba-tiba tetamu datang dengan kereta,dia dan abinya tidak mengenali kereta tersebut..abi melihat Zahra,dia faham,maksud abinya supaya dia masuk ke bilik.

Di dlam bilik..dia mendengar tiap butir bicara  antara abinya dan tetamu tersebut..dirasakan seperti ada saja yang tak kena..lalu,Zahra sempat berzikir dalam hati utuk menenangkan kegundahan di hati..

"maaf lah haji,kerana datang mengejut,kedatangan kami ke mari,beserta dengan hajat..hendak menyunting bunga di taman"  kata seorang tetamu.

"bunga di taman?ana cuma ada seorang anak gadis..itu pun baru berumur 18 tahun..adakah itu yang encik maksudkan? balas abi dengan tenang.

"ya,maksud kami.anak haji yang berpurdah. ingin kami sunting buat anak lelaki kami yang berhajat hendak memperisterikan Siti Zahra Yusoff..anak gadis haji.kami beri haji tempoh untuk memikirkannya"

Allah..hanya itu yang Zahra ungkapkan. kekalutan di hatinya semakin hebat ketika mendengarnya..tanpa banyak berfikir,dia terus mengambil wudhu' dan mengerjakan solat sunat..sudah dia tidak peduli apa yang akn dibahaskan oleh abinya..dia tahu,abi tidak akn membelakangkannya..

malam itu..
"abi tak paksa Siti Zahra,abi sudah tengok gambar budak lelaki itu,gayanya seperti abi tidak berkenan di hati..jika boleh,abi nak pendamping anak abi seorang huffaz."terang abi

"Zahra hanya serahkan semuanya pada abi,apa yang elok di hati abi,tiada hak untuk Zahra membantah" tunduk Zahra.

"insyaAllah.sama-sama kita memohon pada Allah." 


tempoh yang diberikan sudah berlalu..
abi Zahra menyambut baik rombongan itu yang kali keduanya.

"saya pertunjukkan anak gadis saya..Siti Zahra" kata abi..

Zahra keluar dari biliknya,dibiarkan dirinya dibaluti dengan jubah berona merah jambu,tudung sewarna jubahnya serta purdah yang dia tidak pernah dia tinggalkan..seorang demi seorang Zahra bersalaman akhawat yang datang,dan sampai kepada ibu kepada lelaki tersebut,pipi Zahra dicium lembut disebalik kain purdahnya..terharu! itu yang Zahra rasakan. tidak pernah dia rasai sentuhan lembut seorang ibu.

"kalau boleh,zahra tanggalkan kain purdah."kata ibu lelaki terbabit.

"bismillahirrahmanirrahim..sebelum itu,saya memohon maaf kerana saya tidak dapat menanggalkan purdah ini,kerana saya menolak lamaran ini. semuanya bersebab,dan keputusan daripada solat istikharah saya. maafkan saya jika saya terlanjur dalam berkata-kata" jelas Zahra

ibu lelaki tebabit tersenyum dan bungkam..Zahra meneruskan bicaranya,kali ini kepada lelaki yang ingin memperisterikannya,dia kenal benar dengan lelaki tersebut.

"Akhi,apa yang enta mahukan dari ana?" soal Zahra kepda lelaki itu yang dari tadi hanya memandangnya..

"saya mahukan seorang isteri seperti ukhti.yang terpelihara.dan hati yang tidak pernah di nodai." bicara lelaki terbabit.

"bukankah enta kekasih sahabat ana?Kamilia.."


 "ya,tetapi saya tidak mahu isteri saya seorang wanita yang sudah tercalar hatinya,mahunya saya seorang isteri yang hatinya hanya untuk saya,dan dia boleh menjadi ibu yang mithali kepada anak-anak saya kelak.."

"maaf,saya bukanlah seorang wanita yang enta maksudkan.tak selayaknya ana punyai ciri-ciri tersebut kerana ana tidak tahu apa rencana Allah pada masa hadapan. dan ana juga tidak akan mengkhianati sahabat ana sendiri demi kepentingan diri ana.serta ana juga tidak mahu imam ana nanti seorang lelaki yang rakus menodai hati kaum wanita dengan kata-katanya tanpa tulus dari hatinya..ana tidak mahu abi kepada anak-anak ana seorang yang sewenang-wenangnya 'mengkhianati' hati wanita hanya demi kepentingan hatinya,kelak,anak perempuan ana mungkin tegolong dalam kalangan tersebut..naudzubillah..maafkan dengan kepincangan kata-kata ana"  panjang lebar Zahra katakan..

lelaki terbabit bungkam..mereka meminta diri,sebelum balik, ibunya sempat mencium Zahra sekali lagi..dan mengatakan..
"semoga Siti Zahra peroleh pendamping yang soleh kelak"

 Hari demi hari berlalu,sedang dia berada di kelas pengajian abinya,datang seorang anak murid abinya,meminta agar Zahra menitip sepucuk surat kepada abinya..tanpa memandang,Zahra hanya tunduk dan mengangguk sahaja.Dia,lelaki yang bernama Abu Dzar..subhanallah,..tatkala Zahra mendengar nama tersebut,bergetar jiwanya,nama lelaki terbabit persis nama sahabat Nabi Muhammad,Abu Dzar Al-Ghifari..

Kadang-kadang,pernah abinya menceritakan tentang Abu Dzar,Zahra hanya memandang tersenyum kepada abinya,tanpa berkata apa-apa..kata abinya Abu Dzar sudah menjadi al-hafiz.pernah dia mengintai tiap kali Abu Dzar bertandang kerumahnya untuk berjumpa dengan abi,wajah yang putih bersih,berkopiah di kepala,di rasakan amat tenang tatkala menyoroti wajah lelaki tersebut.
entah mengapa,tiap kali abi menyebut nama tersebut,dirasakan tersiarap darah ke mukanya..
dia sudah tidak keruan.dia menitip doa kepada Allah,supaya Allah pelihara hatinya daripada di nodai. tiap malam dia solat isikharah,supaya Allah memberikan bayangan siapakah pendampingnya kelak..tidak dia berputus asa dari bersolat istikharah,kerana dia tahu,Allah pasti akn menolongnya..

Malam itu,dia bermimpi,bayangan seorang lelaki datang membawa senaskhah Al-Quran. dititipkan Al-Quran itu kepada Zahra,meminta supaya menerima pinangannya..dan lelaki itu ialah Abu Dzar!
masyaAllah..hanya itu dia ungkapkan,dia terus bangun dan menunaikan solat tahajjud,meminta supaya Allah memberi petunjuk serta kekuatan padanya..

Zahra tidak menceritakan hal itu kepada abinya..sedang abinya santai di laman rumah,Abu Dzar bertandang,Zahra terus berlalu memasuki rumah..
perpisahan jarak Zahra antara abinya hanya sehelai cadar yang menutupi antara ruang,Zahra dapat mendengar tiap perbualan antara abinya serta Abu Dzar..

"ustaz,ana bertandang untuk meminta pertolongan ustaz..diharap ustaz tidak merasa terganggu dengan kedatangan ana" berkata lelaki itu.

"ya,nyatakan saja ya hafiz!"

"begini,sudah ana berusaha serta istikharah kepada Allah swt,untuk memberi ana seorang isteri,dan semua yang ummi ana pinangkan,semuanya gagal,ana sudah berputus asa,dan ana meminta supaya ustaz menjodohkan ana dengan sesiapa shaja yang molek bagi ustaz."


"Allah..berat tanggungjawab yang enta galaskan pada ustaz..tapi,setelah ustaz berfikir,insyaAllah,calon ini layak buat enta.
ada seorang muslimah..perwatakan yang lembut..seorang anak yang solehah insyaAllah.hatinya sentiasa dijaga hanya untuk suaminya kelak. Tidak ternoda oleh mana-mana lelaki.tiap kali selesai solat,pasti dia titipkan doa buat abinya,arwah umminya,serta calon suaminya kelak..dia juga mengimpikan suaminya seorang al-hafiz..abi kepada anak-anaknya seorang yang tidak ternoda hatinya..mahukah enta dengan muslimah ini?

"subhanallah..katakan saja ya ustaz! ana siap untuk menjadi pendampingnya.."

"dia ialah Siti Zahra,anak gadis ana..mahukah enta?"

"masyaAllah..syukran ya Allah..syukran ustaz..semahunya ana begitu,Alhamdulillah" bersyukur Abu Dzar..

sejurus Zahra mendengar,dia sujud syukur kepada Allah,benarlah apa yang dia mimpikan..sesungguhnya Allah Maha Kaya. diberikan apa yang dia perlukan selama ini..iaitu seorang suami yang akan menjaganya hingga akhir hayat,supaya hatinya tidak ternoda oleh lelaki yang tidak halal baginya,kini Allah halalkan..dan insyaAllah cinta sampai ke syurga.Allahumma amiin..


malam itu,pernikahan antara Abu Dzar dan Siti Zahra dilakukan di madrasah tempat pengajian abinya..Alhamdulillah..Allah menjadi saksi atas akad tersebut..
usai lafaz sakinah dilafazkan,kini hatinya hanya kepada lelaki itu,dan akan dia mencintai lelaki itu sepenuh hatinya..serta kedalaman cintanya terhadap Allah dan Rasulullah menjadi saksi keikhlasan cintanya terhadap Abu Dzar..

kini...Abu Dzar membawa zaujahnya jauh ke timur tengah untuk melanjutkan pelajaran..Zahra turut serta menyambung pelajarannya dalam bidang Syariah dan Undang-Undang..dititpkan supaya Allah meredhai ikatan suci mereka..
Manisnya cinta jika dilandasi dengan rasa cinta kepada Allah SWT
Allahuakbar..


Nadia Yusof
4/4/2011

8 comments:

  1. subhanallah..mumtaz sekali cerpen Ukht..^_^ alhamdulillah, memng benarlah-Manisnya cinta jika dilandasi dengan rasa cinta kepada Allah SWT
    Allahuakbar..:) istikharah cinta

    ReplyDelete
  2. wahai ukht Nadia AlZahra..izinkan ana share cerpen ent kat fb..boleh?? :)) nant akak letak link adiq nadia ye..:))

    ~~~rasanya karya adiq ni ble d'antar kat iluvislam.com..kan..kan?? ^_^

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..

    nazihah:
    Allah..segala ilham dtangnya dari Allah..
    lagipun,biasa2 ja ni..hehe
    yup..silakan kak!
    iluvislam?..heheh..insyaAllah..

    ReplyDelete
  4. salam kaka . thumbs up ! sukaaa entry ne ! sgt3 .

    ReplyDelete
  5. anim:

    salam juga kaka..upkan lagi thumbs..hehe(lawak j)
    4bradeq sumber inspirasi~~

    ReplyDelete
  6. sherry nur :
    hobi tuu..tacinkk j..haahahah
    semoga kita mnjadi sperti SITI ZAHRA YUSOFF,
    Allahumma amiin...
    4bradeq sumebr inspirasi~

    ReplyDelete
  7. 愛は、私たちに不満の意味を教えていません犠牲の精神を高めるために

    ReplyDelete