Monday, March 7, 2011

so..what do you think ?!

Assalamualaikum w.b.t
salam perjuangan buat sahabat2 sekalian....Alhamdulillah,bersyukur kita ke hadrat Allah SWT kerana dgn limpah dan kurnia-NYA, kita d beri kesempatan untuk bernafas dan mmperhambakan diri pada-NYA,,...

post kali neh...sudah beberapa kali saya fikir.."nk post ka x?''..bukan apa..saya x berapa suka sgt berkenaan dgn isu politik...bahkan..mungkin x berminat buat masa sekarang...tapi saya terpanggil untuk mmbahaskannya dan mngajak semua sahabat2 untuk mmberi pndapat masing2..kadang-kadang takut juga kalau entry kali ni mncetus kontroversi  sensitiviti sesetengah masyarakat...sebab saya pun bukannya pndai sgt dalam bab2 neh.,,takut salah..tapi InsyaAllah...setakat yg saya mampu..
otak saya ligat berfikir and hati memaksa2 untuk 'ambil tahu' hal ini ialah setelah mmbuka hati tntang seorang 'ulama yg d kenali,beliau mrupakan seorang menteri dan terlibat dalam dunia poltik..
terus,saya kemukakan hal ini kpada sahabiyah saya iaitu   ukhti anim ..perkara yg kami bahaskan ialah tentang firman Allah SWT berkenaan tentang tegahan Allah supaya mengangkat org kafir sbg ketua..

Firman Allah SWT yg brmaksud :
'Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yahudi dan nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu);sebahagian mereka ialah pemimpin bagi sebahagian yg lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak mmberi petunjuk kepada orang-oarang yg zalim'
Surah Al-Maaidah,ayat 51



dalam otak berfikir...d Malaysia neh banyak sgt menteri yg non muslim..n bila dah nama pun menteri, mrupakan pemimpin bgi sesuatu kelompok n boleh d takrifkan sbgai 'ketua'..
kemudian....saya rujuk kepada seorang niqobi yg saya kagum sekali...blog dya pun mmg saya minat sgt2 and sentiasa ikuti perkembangan beliau..akak yg saya maksudkan ialah ukhti insyirah ..
seorang yg sgt peramah and luas ilmu-NYA.. ukhuwah melalui laman facebook amat bermakna..

berguna juga facebook ni walaupun sesetengah masyarakat me'label'kan facebook sbg laman maksiat or laman dosa..Naudzubillah Min Zalik....sesetengah masyarakat kadang-kadang negatifkan perkara yg positif..
bagi pendapat saya, jika kita bijak mnguruskan sesuatu perkara berlandaskan syariat islam...insyaAllah,tiada istilah 'lagha' ataupun perkara sia2..

byk blog2 islamik yg saya jumpa..byk mnfaat yg kita boleh peroleh dripada blog2 tersebut..ALLAH HUAKBAR~~....kalimah2 Allah senantiasa beralun pada alam maya neh..Alhamdulillah..
berbalik kpd skop perbahasan yg ingin saya nyatakan..sebenarnya sy ingin brkongsi pnglaman berhujah mngenai firman Allah..d sini saya akan copy paste shja..

saya : assalamualaikum kak insyirah..panggil kak boleh kan?
sbenarnya adik ada bca blog akak tentang sunnah..

nak tanya something..sbb benda ni adik selalu musykil..
adik ingat,ada firman Allah dalam Alquran tntang Allah menegah supaya kita kita mnjadikan org kafir sbg ketua kita..
Firman Allah SWT yg brmaksud:

'Hai orang-orang yang beriman, janganlah kamu mengambil orang-orang yahudi dan nasrani menjadi pemimpin-pemimpin(mu);sebahagian mereka ialah pemimpin bagi sebahagian yg lain. Barangsiapa di antara kamu mengambil mereka menjadi pemimpin, maka sesungguhnya orang itu termasuk golongan mereka. Sesungguhnya Allah tidak mmberi petunjuk kepada orang-oarang yg zalim'
Surah Al-Maaidah,ayat 51


jadi,sekarang ni macam akak sedia maklum,banyak menteri2 yg non-muslim d Malaysia..and bila da jd menteri,maknanya dah jadi pemimpin dalam satu kelompok ataupun boleh d tafsirkan sebagai 'ketua'..


 ukhti Insyirah : waalaikumussalam adik yang dirahmati Allah.
yang perlu kita fahami ialah apakah malaysia sebuah negara islam atau negara orang islam? kalau dalam sesebuah negara islam, ditadbir berlandaskan syariat Allah maka non muslim tidak boleh diangkat menjadi ketua :)

saya : saya nk tujukan pndapat saya..dlm prlembagaan agung ada tertulis,sebab adik baru lepas habis spm,jadi masih ingat perlembagaan2 tersebut dalam subjek sejarah..hehe
di nyatakan bahawa agama rasmi malaysia ialah agama islam..bahkan agung sendiri merupakan ketua agama islam..

jadi,bagaimana dgn rakyat2 malaysia yg beragama islam,tetapi,negara itu sendiri tidak mentadbir brlandaskan syariat Allah..
sperti pndapat akak 'kalau sesebuah negara islam,ditadbir berlandaskan syariat Allah maka non muslim tidak boleh diangkat menjadi ketua'

seperti sabda Rasulullah,telah baginda wasiatkan 2 perkara iaitu Al-Quran dan As-sunnah,maka orang-orang Islam tidak akan sesat..saya rujuk balik firman Allah tentang non muslim sbg ketua.. Al-Quran pegangan kita akak,knapa negara ini tidak mengamalkan sperti yg d nyatakan dalam Al-Quran..walhal agama rasmi malaysia ialah agama Islam..


ukhti Insyirah : sebab itu kene tegakkan daulah islam supaya syariat islam dapat dilaksanakan, wallahua'lam. kalau sesebuah negara yang majoriti umat islam, tak semestinya pentadbirannya adalah pentadbiran islam. sebab ramai orang islam yang tak mahukan syariat islam. dalam sesebuah negara yang dihuni oleh orang islam hatta secara 99% sekalipun dan hanya 1% golongan yang bukan islam, tetap juga sukar untuk laksanakan pentadbiran berlandaskan syariat islam sebab bukan semua orang islam mahu menegakkan syariat islam,. wallahua'lam.

moga kita menjadi generasi yang mahu menegakkan daulah islamiyyah dan menjadi perintis kepada mereka yang mahu memperjuangkan syariat islam.

tegakkan islam di dalam DIRIMU nescaya islam akan tertegak di bumi Allah - assyahid imam hassan albanna

 ALLAH HUAKBAR!! meskipun bahasan perkara ini agak lama orang2 yg mmbahaskan...tapi..masih begitu jugak kpimpinan d negara kita..
so,ini sahaja yg ingin saya share kan dgn sahabiah sekalian..mntak pndapat sahabiah sekalian jika ada tersalah or yg nak berikan pendangan..SILAKAN...saya alu-alukan..
insyaAllah..


Nadia Alzahra
7/3/2011

2 comments:

  1. lama owg bahas , tp tak amai taw n nk amik taw hal2 mcm ne , tu yg kna amik srius jugak tuh ..

    ReplyDelete
  2. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete