Thursday, May 24, 2012

.:: Isteriku, Cinta High Class ku ::.

Assalamualaikum..

JODOH ? again kan. untuk yang dah jumpa calon, jaga diri elok-elok ea,hati-hati.. sebab kita tak tahu apa akan jadi pada masa depan. Dia jodoh kita atau pun tak. kalau jodoh Alhamdulillah, penantian tak sia-sia. segala usaha disamping doa telah diperkenankan Allah. Allah redha. Kalau bukan jodoh, tak mengapa lah, Allah nak bagi yang lagi baik, mungkin si dia tak sesuai untuk kita, sekarang memanglah kita tak nampak, one day Allah akan tunjukkan juga.

macam mana nak hati-hati ?

ok, saya dapat satu inspirasi dari seorang kawan, cakap-cakap dengan dia tentang jodoh, macam mana boleh cakap pasal jodoh ?tetiba terkeluar pasal jodoh.

saya : ohh dia buah hati pengarang jantung hang tu kan ?!


dia : eh tu bini aku, nih tak jadi bini lagi, biasa-biasa ja dulu.

Sekali lagi, saya tabik dengan dia, nampak kan dia tak me'label' kan someone yang ada dalam hati dia sebagai seorang yang patut diagung-agungkan, tak perlu nak heboh-hebohkan, terang-terangan dia menyerahkan urusan jodoh dia di tangan Allah, sebabnya, dia tak tahu apa akan jadi pada masa hadapan, mungkin si dia jodoh untuk dia, ataupun mungkin tidak.
Baginya, tempat teratas di hatinya hanyalah isterinya yang sah, bukan apa yang dia punya sekarang, mungkin itulah isterinya, dan mungkin tidak. Disamping usahanya untuk membina baitul muslim yang cemerlang. Dan kalau dia dah beristeri nanti, isteri dia lah buah hati pengarang jantung dia,*tambah sikit, sampai ke syurga, insyaAllah menjadi bidadarinya di syurga, Amiin :)



.Sesetengah orang kalau dah jatuh hati, mesti dah sayang mayang habis,  kalau boleh dalam facebook nak letak married. Nak bagitau satu dunia. usaha tak pon nak bina baitul muslim, nak bawa isteri ke syurga nanti, ^^
jadi.. hati-hati :)

Selagi seorang lelaki tak menggoncangkan tangan dengan tok kadi dengan lafas 'aku terima nikahnyaa....', selagi itu la dia tak berhak ke atas seseorang perempuan tu.

kata ayah kepada anak perempuannya :
'' Lelaki itu bukan untuk DIBANDING-BANDINGKAN ketampanan wajah dan DIMAINKAN hatinya,
sebaliknya untuk MEMIMPIN IMAN DAN TAQWAMU. dan lelaki tidak memimpin dengan ketampanannya, tetapi dengan AGAMANYA yang dia amalkan. ''

kata ibu kepada anak lelakinya :
'' Perempuan itu bukan untuk DIREBUT CINTANYA dan DIMEGAH-MEGAHKAN kecantikannya, sebaliknya untuk kamu lindungi MARUAH DAN KEHORMATANNYA.. carilah perempuan yang mampu menjadi ibu kepada anak-anakmu ''


Jelaskan. apa yang kita ada sekarang, belum tentu selamanya jadi milik kita, dan apa yang kita tak punya sekarang, kemungkinan akan menjadi milik kita.

kita sebagai hamba Allah, berdoa lah yang terbaik, semoga kita mendapat suami/isteri yang soleh/solehah. Semua atas izin Allah, kalau Allah redha, mesti DIA bagi :)

maaf !^^ sifat saya sebegini, saya suka melihat cara percakapan, kehidupan seseorang itu, kemudian saya berfikir, apa yang positive selalu saya jadikan motivasi buat diri, dan yang sebaliknya sebagai pengajaran.

kepada JUNhana(bukan nama sebenar) : jaga iman, jaga hati, jaga diri. semoga anda terus menjadi pemuda harapan agama. Teruskan mengutip ilmu-ilmu di bumi Allah ini, Semoga Allah redha, insyaAllah ^_^
JUNhana :)

Nadia Yusof
24/05/2012



1 comment: