Wednesday, March 30, 2011

.::Diri iNi biLa ditArbiyAh oLEh mAk daN aBah::.


bismillahirrahmanirahim..

Alhamdulillah,bangun sahur tadi berbekalkan kurma,sorang-sorang bangun..syukur juga fajar tadi tidak hujan,jika x,sejuk juga nak bangun..liat pun ada,ye lah klau dah sejuk2 tu,tarik selimut lah..tapi alhamdulillah..Allah beri kudrat untuk bersahur dan bila dah azan subuh,terus mengambil wudhu' untuk bersolat..kemudian,mngerjakan solat taubat..terasa hari2 x sempurna bila x mengerjakan solat taubat..
usai solat..titipkan doa kepada Allah,supaya memberi hidayahNYA kepada saya..masih teringat lagi pesan seorang ustaz,katanya..

'kita jangan lupa untuk meminta supaya Allah memberi hidayah kepada kita..kerana mungkin hari ke sehari,kita akan larut dek duniawi..mlupakan Dia..jadi,jangan lupa supaya Allah sentiasa memberi kita petunjuk'

 di doakan juga kepada kedua ibu bapa saya,abah and mak..kepada seluruh keluarga,kakak2 dan abang2..kepada sahabi2 dan sahabiah2 saya,dan kepada semua umat islam..terasa sayu pula bila mendoakan orang lain..teras di fikiran,siapa la yang mendoakan aku pula? tapi tak mengapalah,saya ikhlas untuk mndoakan orang lain,dan tak mengharapkan apa2 balasan..biarlah Allah yang mmbalasnya..

kemudian, membaca beberapa surah terakhir Alquran,surah yang pendek2 supaya saya dapat menghafalnya sedikit demi sedikit insyaAllah..semoga Allah mmpermudahkan..Allahumma amiin..=)) terasa tenang bila mengalunkan ayatul quran bila fajar..sunyi ja rasa..tenang..sesungguhnya ayat2 Alquran boleh mnjadi syifa'(penawar) untuk diri seseorang muslim tersebut..subhanallah..hebat kalamullah ini..

tiba2 selepas tamat mmbaca Alquran,terdengar suara abah menitipkan doa di dlam biliknya..alunan suara abah amat menteteram kan hati saya..rasa nak nangis pun ada..abah berdoa dalam bahasa arab,jadi x berapa faham apa isi kandungannya..mungkin mendoakan demi kebahagiaan anak-anaknya..
Ya Allah,memang nak nangis....banyak kenangan terlintas di fikiran..sewaktu saya masih kecil, bila abah kursus di mana2..abah mesti bawak balik ole-ole untuk anak bongsunya,saya la tu..yelah,masa tu saya ja yang masih kecil..yang lain dah besor2 dah semua..x kan nak hadiah lagi..=P

 ole-ole yang melekat di hati saya ialah vcd lagu islamik indonesia..mesti saya dengar tiap2 hari,smpai emak tegur..
'dik..sudah2 la tu..meletup nnti..(=])'
sekarang vcd tu masih ada, cuma sedikit rosak,jadi saya hanya menyimpannya untuk koleksi sahaja.. kalau tersa rindu nak dengar lagu tu,saya just denga kat youtube ja..



lagu di atas tu abah cakap,kenal nabi di sini yea..hafal nama-nama nabi..jadi waktu tu umur 5 tahun..kalau ustazah kat tadika tanya nama-nama nabi..saya ingat lagu ni..syukran abah..kasi orang 'kenal' nabi...



ni plak lagu syurga di telapak kaki ibu..rasa nak nangis denga lagu ni..abah pesan.. 'sayang mak tau,melebihi segalanya'..insyaAllah bah..orang kan syg abah gak melebihi segalanya..


rentak lagu ni,lucu kan..comel ja..tapi sya sukeee..'anak solehah'..lagu ni abah amanahkan untuk saya supaya jadi ank solehah..ok bah..org pegang amanah abah..doakan juga supaya org cekalkan hati jadi ank solehah untuk abah dengan emak..Allahumma amiin

'solat 5 waktu'..jangan lupa yea dik..syukran bah,

ok..ni antara lagu Dhea yang saya paparkan..sebenarnya banyak lagu2 dhea yang ada..tapi,ini sebahagian yang menjadi kegemaran saya..bila denga lagu ni..teringat segala macam kenangan dengan abah..
dan hasilnya,macam ini la saya..bila ditarbiyah oleh abah dengan lagu2 islamik ni..alhamdulillah..disamping mak dan abah yang tak pernah putus mendoakan kesejahteraan anak bongsu diorang ni..serta tarbiyah daripada Allah yang sentiasa x jemu mmberi ujian yang mmbolehkan saya mengenal erti kehidupan sebenar..syukran Ya Allah..segala puji bagi-MU Ya Rabb..


'syukran mak dan abah..sebab didik org sampai org kenal dunia..dan org x lupakan akhirat..syukran jazilan..! org sayang sgt dengan mak and abah..cita2 org,suatu hari nanti,kalo org dah keja and dah kumpul duit,org nak bawak abah dan emak pegi Baitullah..insyaAllah untuk mngerjakan haji ataupun umrah..insyaAllah..org akan tunaikan cita-cita org ni..jadi,org akan belaja sunguh2 dan betol2..amiin'


gamba candid abah dan mak..sorry snap gamba abah dan mak without permision..=))




Nadia Yusof
31/3/2011



 

10 comments:

  1. Assalamualaikum..
    alhamdulillah best pula lagu Dhea tu.. ^_^
    semoga Allah merahmati segala usaha enti utk mak dan abah enti...insya-Allah
    sama-sama r kita ^_^

    ReplyDelete
  2. semoga Allah merahmatiMu sahabatku sayang...

    ReplyDelete
  3. eheh sweet...sekeras mana pon kita,bila ckp pasal mak ayah mst rasa sayu je..

    ReplyDelete
  4. nazihah :

    wassalam wbt ..
    yea..ana pun suka dgn lagu tu..wlaupun keanak-anakan..hehe..
    syukran krana mndoakan ana..insyaAllah..supaya Allah perkenankan doa2 kita..Allahumma Amiin =))

    ReplyDelete
  5. athirah :
    insyaAllah ukhti..smoga Allah mrahmati enti juga,.dan mrahmati persahabatn kita..ana syang enti krana Allah..
    =))

    ReplyDelete
  6. syukri kamaruddin :

    yeaa..kalo tiada mak n abah..tiada laa kita d dunia ni kan..alhamdulillah..
    smoga Allah mrahmati ke atas ibubapa d dunia ni..Allahumma amiin..

    ReplyDelete
  7. Lagu kanak-kanak! hihi... seronok di telinga, nyaman di hati :)

    ReplyDelete
  8. iqbalsyarie:
    alhamdulillah..terkenang kmbali zaman kanak2....
    =))

    ReplyDelete
  9. kaka !!besttttttttt lagu2 ne . xpnh dgq pon sblom ne :(

    ReplyDelete
  10. nim :

    bess an..haha..
    nasyid kanak2 yg melekat d atii..hihi..
    t ajaq eshah lagu neh na..wajib ! =p
    haha

    ReplyDelete