Saturday, November 12, 2011

.::Rasa Sayang itu::.

Assalamualaikum..
Alhamdulillah. Masih diberi nikmat sihat serta nikmat masa lapang oleh Allah SWT untuk meneruskan hidup. Dua nikmat yang sering dilupakan oleh manusia.
Semenjak menyambung pengajian, jarang mengupdate blog.sibuk dengan urusan seharian.. Kalau cuti semester pun, sibuk dengan family dan melayan facebook.

11/11/11, saya balik ke Terengganu untuk meneruskan pengajian semester ke dua di Universiti Sultan Zainal Abidin dalam bidang diploma Syariah.. 8 jam dalam bas, masih teringat raut wajah emak, kakak, abang serta anak buah yang menghantar ke stesen bas tika itu.. sayangnya abah tak dapat ikut sebab tak berapa sihat. Hati ini nak sangat abah ikut, tapi, perlu difahami keadaan abah. Abah hanya menghantar pada pintu rumah sahaja, menyalami abah, serta mencium kedua pipi abah. masih terasa basah pipi abah pada masa tu.. Begitulah abah, jika abang saya dan saya nak balik ke tempat masing-masing, tumpah air matanya.. abang pula jarang balik kerana sibuk kerja di Shah Alam. kata abang 'abang pun risau tengok abah, abang stay kat Shah Alam pon asyik terfikir pasal abah, insyaAllah dik, kita sama-sama doa yang terbaik untuk kesihatan abah dan mak '.

Abang saya^^ rindulahhh :p
Dalam bas menangis ! seorang diri, walaupun ada teman seuniversiti di belakang, tapi dia lelaki. Hanya buat tak kenal saja. Sambil ber'sms' dengan rakan-rakan lain, menghilangkan sunyi.Teringat lagi masa mula mula balik rumah selepas masuk universiti.. masa tu, sebulan tak balik rumah, dapat cuti seminggu, balik seorang diri juga, sebab rakan seorang lagi tak bercuti.. jurusan lain-lain. Jarang untuk saya berjumpa dengan orang Perlis di sana, tak ramai. Lepas cuti seminggu, tiba masa untuk saya balik Universiti.. Ingat lagi masa tu, naik ja bas, saya nangis dari Perlis sampai Terengganu. Menyumbat telinga dengan earphone, sambil mendengar lagu Doa Perpisahan . Kebetulan pula, kakak saya membeli seat single. jadi, tiada segan silu melayan perasaan seorang diri. Rahmat Allah mengiringi perjalanan saya masa tu, hujan renyai. Sambil hati pilu merindui keluarga serta teman-teman, rindu anak-anak buah, Aliff, Ain,Adam,Aqim,Amsyar. Tika itu, sempat lagi ber'drama'(sms) dengan Manal. diceritanya tentang masalah. Hati terus tidak dapat menahan sebak. Sepanjang perjalanan, tak dapat hilang redup pandangan mak dan abah. Rindunya pada mak dan abah, hanya Allah yang tahu. Sambil melihat gambar mak dan abah yang saya buat wallpaper di telefon.

mak abah @ ICT.. cayangnye :D
Saya tak pernah berpisah dengan keluarga dari umur saya sehari pada 29.April.1993. Ditarbiyah oleh mak dan abah selama hidup ini..Kini, masa saya untuk berkorban meninggalkan keluarga demi mengutip ilmu-ilmu di bumi Allah ini.

Kalau balik, sebelum naik bas, mesti saya mencium mak, entah berapa kali. Mak nangis. Saya pula nasihat mak supaya jangan nangis. :)
Sepanjang cuti semester 3 minggu, meskipun lama, tapi terasa sekejap. Bangun pagi sebelum subuh, tolong kakak dengan busssinessnya. Jika ada tempahan pada masa itu, jadi saya lah pembantu beliau :) Alhamdulillah, sempat cari duit poket. Malam pula tidur lewat, online facebook, dan melayani Amsyar, anak buah. Sambil ditemani oleh abah di ruang tamu, abah suka tengok televisyen lewat -lewat. Saya pun terjangkit dengan beliau pula. Ya Allah, rindunya kat abah masa ni, rindu mak yang selalu bebel untuk tidur, kesian mak kan. Selalu bebel anak mak yang agak degil ni.huhu. Tapi mak tak pernah mengeluh. Ya Allah, Rahmati kedua ibu bapa ku ini.

'Mak abah.. orang rindu. Baru sampai u, mak dah call. orang tengah tidur, maaf la tak dengar bunyi telefon, penat sangat kemas bilik, mak call untuk kali kedua, suara mak riang. senangnya dengar. nak cakap dengan abah, tapi abah tengah tidur. penat. Rindunya kat abah. orang sayang mak abah sangat-sangat. Rakan-rakan kat sini memang dah ketahui, kalau malam-malam memang tak dapat cari orang, kata diorang " dia tengah gayut dengan mak dia la"
hehe.. kelakar.  tiap malam mesti mak atau abah call.. kadang- kadang kakak2 atau abang2. orang tak jemu nak angkat, setiap hari orang 'update' aktiviti kat mak or abah. nak dapat restu mak dan abah. disitulah orang akan dapat restu Allah, insyaAllah..


insyaAllah. semua pesanan mak dan abah, akan di simpan dalam peti hati ini, kalau simpan di otak, takut pula nyanyuk nanti, tak dapat nak ingat semua pesanan mak dan abah, jadi orang simpan dalam hati.. InsyaAllah, hati tak kan nyanyuk :) '
My Heroes.. Amsyar  & Adam :)

sekian.. tak mampu dicoret lagi. hanya doa yang dititipkan untuk mak dan abah.
Wassalam :)

Nadia Yusof
12/11/2011

1 comment:

  1. sedih gak aku bca nadia~~ ape2 pon,, mak ayah ttp no 1 di hati selepas ALLAH~~~ be a strong girl,,, jgn asyik nk nges je taw!!! bnyak2 doa utk kesejahteraan mak ayah kita:))

    ReplyDelete